Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Skolans reaktion på regeringsbeslut

programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 


Regeringen har beslutat om förtydliganden och förstärkningar i bland annat läroplaner, kursplaner och ämnesplaner för grundskolan och gymnasieskolan. Några av förändringarna som kommer till är att programmering införs redan från första klass och som ett inslag i flera ämnen i grundskolan, framför allt i teknik och matematik. Eleverna ska även bli stärkta i sin källkritiska förmåga samt kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt vid användande av digital teknik. De ska också lära sig att använda och förstå digitala system och tjänster samt utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle.

rektor mikael odin pixlr.jpg

Rektor Mikael Odin.

En som förändringarna i högsta grad rör är Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar i Stockholm.

 Jag tycker att förändringarna är bra och på tiden - arbetsmarknaden kräver annat idag än tidigare och studierna måste hänga med, annars kommer eleverna ut från skolan med gamla kunskaper.

Finns det något som saknas i förslaget?

 Ja, jag tycker att dokumenten är lite fega. Bland annat så tycker jag att digital kompetens borde vara med i läroplanens övergripande delar då det är en nyckelkompetens att ha nu. Här är begreppet digital kompetens endast kopplat till skolbibliotekets roll. Ursprungligen var det med i digitaliseringskommissionens betänkande och begreppet innebär att ha färdigheter för att använda digitala verktyg samt ha förståelse för den digitala transformationen. Digital kompetens idag betyder något annat imorgon eftersom den förändras efter hur omvärlden förändras. Det skulle vara spännande att föra in ett föränderligt begrepp i en statisk läroplan, men så blev det inte. 

olof andersson pixlr.jpg

Olof Andersson, utbildningsråd Skolverket.

Inför arbetet med den nya digitala satsningen så fick Skolverket ett uppdrag från regeringen att ta fram förslag till förändringar.  En som var med och arbetade fram förslagen är Olof Andersson, undervisningsråd på Skolverket, och han är överlag nöjd med de nya styrdokumenten.

 Vi har tidigare sett väldiga skillnader mellan skolor i att utveckla elevers digitala kunnande, vissa skolor säger att de jobbar med det och andra inte. Det här kommer förhoppningsvis innebära en ökad tydlighet och likvärdighet.

Kan höja motivationen

Olof Andersson tror även att den mer digitala skolan kan öka elevers engagemang och i det lite längre loppet även deras lärande. Det tror han eftersom de flesta eleverna är så pass omgivna och vana av digitala verktyg hemifrån så då tycker de det är intressant när dessa blir närvarande i skolan vilket ökar deras motivation - och det leder till ett ökat lärande. Men då krävs också att lärarna är kunniga.

 Det kommer att ta tid att få igenom alla de rätta förändringarna. Inom vissa delar, exempelvis programmering, kommer det förmodligen att krävas en hel del kompetensutveckling hos lärarna. Man kan inte bara förändra kursplanerna - lärarna måste också lära sig de nya sätten att jobba.

 Därför kommer vi på Skolverket att ta fram kompetensutvecklingsinsatser för att stötta lärare och skolledare.

Personen som gav Skolverket i uppdrag att ta fram en samlad it-strategi för skolan var Gustaf Fridolin, och han kommenterar deras nya styrdokument så här:

 Alla elever ska få med sig kunskaper att förstå och kunna påverka världen. Det får inte vara beroende av vilken skola du går på eller vilken lärare du har. Men avsaknaden av ett samlat nationellt ansvar för digitaliseringen av skolan har gjort att skolan vidgat digitala klyftor i stället för att sluta dem. De här styrdokumenten kan stärka jämlikheten i skolsystemen och elevernas förberedelser för arbetslivet och demokratin. 

 Jag tycker även att alla som jobbar på skolan ska arbeta på så sätt att alla elever håller sig kritiska till det digitala samhället. Det finns både möjligheter och risker som man möter på nätet och personalen måste behärska vad det arbetet innebär, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar.

14 mars 2017 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan

Rekommenderad läsning