Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sundsvalls kommun prisade - igen

10452224-sundsvall.jpg

Sundsvall får återigen ta emot pris.

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.

Sundsvalls kommun har för andra året i rad fått ta emot priset “Guldtrappan - för kliv mot digitalt lärande”. Den prisar skolor som gjort ett bra digitalt arbete efter de sju kriterierna: digital infrastruktur, digitala lärarresurser och verktyg, pedagogiskt ledarskap, inkludering av alla elever, digitalt förändringsarbete, pedagogiskt erfarenhetsutbyte samt vision, strategi och plan för digital skolutveckling. Katarina Eriksson är it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen, och hon gläds priset som hon ser som en del av ett långsiktigt arbete.

 I vår it-strategi är en viktig faktor långsiktighet, och den tror jag kanske inte alla kommuner har haft. Vi började med att lägga grunden för den digitala infrastrukturen så att det fanns fiberförbindelse och trådlöst nätverk på alla skolor, likvärdighet har hela tiden varit viktigt.

katarina eriksson sundsvall.jpg

Katarina Eriksson, it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen, Sundsvalls kommun.

– Sedan försatte vi alla pedagoger med varsin digital enhet. Detta skedde i samarbete med Net21, vårt it-pedagogiska resurscentrum. Utbildningar och uppgifter genomfördes där lärarna kan ta del av varandras arbete och hjälpa varandra. Utan pedagogisk koppling kommer man ändå inte långt med tekniken.

João Pinheiro är socialdemokratisk politiker i Sundsvalls kommun och ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Han ser också kommunens it-strategi som en framgångsfaktor - men även att Sundsvall lyckats få rätt tjänstemän på rätt plats.

 Både skolorna och kommunens it-service har haft ett bra samarbete i processen att utvecklas digitalt. När man möter tunga organisationer som skolan kan vara så brukar det kunna vara en aning konservativt när man vill införa nya lösningar men så har fallet inte varit här - alla har samarbetat väl.

Långtifrån färdiga 

Men än har arbetet bara börjat, menar både João Pinheiro och Katarina Eriksson. I den sistnämndes fall handlar mycket om att de digitala redskap som getts till pedagogerna på skolor i kommunen framöver i större grad också ska komma eleverna till gagn.

 Vi har inte kommit så långt med digitala verktyg till eleverna vilket skulle kunna göra eleverna mer motiverade och på så vis förbättra resultaten. På gymnasiet har alla elever varsin dator eller annan digital enhet, men det finns fortfarande stora glapp inom grundskolan. Det är nästa steg.

Om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att skolresultaten kommer att bli bättre.

João Pinheiro , Barn- och utbildningsnämnden, Sundsvalls kommun

En linje som João Pinheiro också är inne på. Då Sundsvall har sämre skolresultat än merparten av de andra kommunerna i landet så hoppas han på att nya och skolanpassade verktyg ska kunna förbättra skolresultaten - och samtidigt möjligtvis lindra kommunens ekonomi.

 Sundsvall har en relativt hög segregation och skolresultaten har varit för dåliga i alla samhällsklasser. Det har varit väldigt dyrt med dator till alla elever vilket vi inte har kunnat ge ut - därför måste vi följa marknaden och köpa in billigare men bättre anpassade verktyg för att öka resultaten och komma ikapp de andra kommunerna. Det är första prioritet. Och om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att resultaten kommer att bli bättre, avslutar han.

21 december 2016 Uppdaterad 23 september 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan

Rekommenderad läsning

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Skola Tomt Klassrum

Skolverkets DNP-råd

3 feb 2021 digit

Om två år ska de nationella proven vara digitala, men det finns fortfarande stora utmaningar. Schrems II-domen påverkar hur personuppgifter ska hanteras och dessutom är det oklart om alla skolor har tillräckligt bra teknik.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Enköpingskylt På Enköping Järnvägsstation

Mot digitala nationella prov

22 okt 2020 it i skolan

Sankt Illianskolan i Enköping är en av testskolorna inför införandet av digitala nationella prov. Ett bra samarbete mellan kommunens it-avdelning och skolan är nyckeln till framgång. Det menar it-samordnare Stefan Weber.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Krans Midsommar Sverige

Allt mer digg

2 jun 2020 digit

Svenska kommuner, regioner och myndigheter blir allt bättre på att ta vara på nyttan med digitalisering. Jämfört med förra årets mätning har den digitala mognaden i offentlig sektor ökat med 6 procent till 47 procent. Det visar årets Statusrapport från Göteborgs universitet och Swedish Center for Digital Innovation.

Skolpennor Och Annat Skolmaterial Omringar En Ipad

Nästan enligt plan

25 maj 2020 it i skolan

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket.