Utmaningarnas tid för Mittmedia
Per Olofsson, it-chef på Mittmedia, under Digitala Strategier på Stockholm Waterfront.
Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.
Mittmedia är en mediakoncern som innehar 28 tidningar från Örebro i Närke till Örnsköldsvik i Ångermanland. De står, likt stora delar av mediabranschen, inför stora utmaningar i framtiden – både internt och affärsutvecklingsmässigt. Från att ha haft en trygg tillvaro ända till en bit in på 2000-talet så har konsumenternas läsvanor förändrats drastiskt, och skiftet har accelererat de senaste åren.
Den stora utmaningen ligger i att gå runt ekonomiskt på klassisk tidningsannonsering då prenumeranterna i allt högre grad överger papperstidningen.
– Alla som jobbar med att ge ut tidningar känner igen det här problemet, vilket också måste lösas. Jag tror att vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna för att finansiera den journalistiska verksamheten, annars vet jag inte vad som händer.
Vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna.
Per Olofsson, it-chef, Mittmedia
– Ett positivt tecken är dock att det går att se att behovet av information och nyheter inte minskar utan konsumtionen ökar och strömmade medier ökar. Det är bara betalviljan som måste lösas.
Datainsamlingen som det digitala möjliggör ser Per Olofsson som ett redskap för att lyckas. Mittmedia ska framöver satsa mer på målgruppsdata, så att de når rätt målgrupp med nyheter och annonser.
– Vi kan använda all information vi har till att exempelvis nå ut till alla skidintresserade i Sundsvall. Visst, vi kommer nå färre personer, men vi når rätt personer – vilket är viktigt.
– Vi ska förfina vår personalisering så att läsarna själva kan ange vad de är intresserade av och vi kan läsa av deras surfbeteenden, och på så sätt ge bättre lämpad reklam.
En annan utmaning som Mittmedia står inför är att lyckas ta betalt för det journalistiska innehållet. Där försöker Per Olofsson och hans kollegor att utveckla en närhet till sina läsare och bli bättre på att agera interaktivt. De har provat kortare tester av tjänster för att se hur de går och om det är något som går att använda sig av i framtiden.
Vi kommer att nå färre personer, men vi kommer att nå rätt personer.
Per Olofsson, it-chef, Mittmedia
– Ett av de mer lyckade testerna vi gjorde var att få användarna att logga in för att vi då ska kunna leverera bättre produkter och tjänster. Vi har även testat en payed content-lösning där visst redaktionellt innehåll får man betala en slant för, vilket också är enklare att granska när de loggat in och man kan titta på läsarbeteenden. Vi har också förenklat våra betalflöden så de ska gå snabbare och enklare, vilket under de senaste veckorna lett till att vi fått in en högre frekvens av registreringar.
– Jag tycker att vi är på rätt väg. Vi har förändrat vår kultur och har skapat bra framtidsförutsättningar med våra högkvalitativa tekniska grundplattformar. Vi kommer inte att bli tagna på sängen inför den digitala framtiden, vi står bra rustade inför en väldigt spännande framtid.
Läs mer om ämnet: