"Framtidens skola har inga betyg"

skapaskolan_960x640.jpg

Grundaren Christer Holger tillsammans med elever på Skapaskolan.

På den it-innovativa Skapaskolan skypar eleverna till Ukraina, de får läsa och bedöma varandras uppsatser i en gemensam blogg, och de försöker fokusera mindre på betyg och mer på utveckling.
– Sveriges skola förbereder fortfarande för industrisamhället, säger Christer Holger, grundare av Skapaskolan.

Fakta om Skapaskolan

Skapaskolan är en fristående skola med fokus på it och hälsa som Christer Holger grundade 2013. Där går 265 elever från förskolan till årskurs sju i Glömsta i Huddinge. I augusti 2017 flyttas verksamheten till en nybyggd skolbyggnad i Rosenhill - med plats för 480 elever och ända upp till årskurs nio.

Tanken med Skapaskolan är bland annat att ta tillvara på möjligheterna som internet innebär. Då världen gått från isärkopplad till sammankopplad finns det också utrymme att bedriva lärande på helt andra sätt, menar Christer Holger, grundare av skolan.

 Grundtanken är att på riktiga sätt ta del av världen, lära sig ämnen och frågeställningar samt få ett tätare pedagogiskt samspel. Häromveckan skypade vi med svenska diplomater samt barn i Ukraina som berättade hur de hade upplevt Rysslands agerande senaste åren, det skapar en bättre förståelse.

 Eleverna ska veta varför de lär sig saker, då ökar också motivationen. Annars riskerar elevernas utveckling att stagnera. Autenticitet är ett nyckelord på Skapaskolan.

Skapaskolan jobbar också med kunskapsvernissage då de bjuder in föräldrar till skolan där eleverna får visa upp både sina fysiska och digitala produktioner. Uppgifterna de gör publiceras även i en gemensam blogg så att eleverna kan hjälpa varandra framåt. Eleverna ger och får feedback vilket förtätar dem och samtidigt gör det att fler ungdomar än i klassrummen kommer till tals, menar Christer Holger.

 Vi får inte med oss alla än men iallafall dubbelt så många tycker till nu gentemot i klassrummen. Eleverna gillar det, de är ofta snabbare än vuxna på att anamma nya saker och allt blir snabbt naturligt för dem. Det är konstigare för lärarna än för dem att en annan elev läser igenom och nyttjar deras texter.

Sverige i behov av skolrevolution

Christer Holger menar att den nuvarande samhällsomvandlingen innebär att skolor i allmänhet står inför en stor utmaning. Skolor måste förbereda elever att fatta beslut ifrån en helhetsbild, då han tycker att världen vi lever i idag har ett för smalt och egoistiskt synsätt, vilket leder till att vi utarmar naturen och skapar för stora klyftor.

SkapaSkolan2.jpg

Digitala redskap är en naturlig del av undervisningen.

 Sveriges skola påminner fortfarande om 1800-talets där man förberedde elever för industrisamhället. Det nya samhället måste främja det intellektuella skapandet tillsammans, och motverka inskränkthet och främlingsfientlighet.

 För att få till det behövs en total skolrevolution likt den som gjordes för 200 år sedan, och inte som nu när det tittas tillbaka på vad som var framgångsrikt i skolan på 60-talet. Tänk om man pratade så inom exempelvis fotbollsvärlden, och försökte återinföra vad Sverige gjorde så pass bra under VM 1958, det skulle aldrig kunna hända. Det var ju en annan värld då - nu måste vi maximera skolan efter dagens förutsättningar och frågeställningar.

Hur gör man det?

 Det är mycket jobb men vi har många tusentals timmar på oss och massvis med kompetenta människor i landet. För Skapaskolans del handlar det om att ge vilja och lust till utveckling och sporra de interna drivkrafterna såsom meningsfullhet, skapande och nyfikenhet. Fokuset kommer vara på utveckling och mindre på betyg - i framtiden tror jag inte ens att betyg kommer finnas i skolan.

Vill du ta bort betygen?

 Eftersom det står med i läroplanen måste vi fortsätta med det, men betygssystemet är utformat från en tid då det var svårt och dyrt att visa vad en elev kunde och då var betyg lämpligt - men så är det inte längre i och med att mycket är digitalt. Jag tror faktiskt att betyg är helt onödiga.

 Det går att mäta kunskap på bättre sätt. Till exempel Google ser inte någon relevans alls till bra betyg och struntar helt i det vid sina rekryteringar. Och Volvo anställde en ingenjör från Indien baserat på en tävling innehållandes extremt relevanta uppgifter för jobbet. Henne skulle man aldrig hittat på traditionellt vis.

 Jag tror att sådant kommer bli allt vanligare. Högskolor kommer i större grad sortera och organisera elever vid intagningsfasen utifrån vad som är viktigt för dem - inte vad de hade för betyg i något irrelevant ämne i gymnasiet.

22 november 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning