Appen som gör polisernas jobb säkrare

905455-poliskontroll_960x640.jpg

Bakom kulisserna hos polismyndigheten jobbar it-avdelningen febrilt med att ta fram lösningar som ska göra livet enklare – och säkrare- för poliserna i yttre tjänst. Det senaste verktyget, Polisens multifråga i mobilen, har rönt stor uppskattning internt.

– Tidigare var poliserna tvungna att ringa in till länskommunikationscentralen, LKC, vid varje kontroll och där kunde det vara upp till tio minuters väntetid vilket inte är okej 2016. Eftersom vi tidigare jobbat med en webbversion av en sökmotor tyckte vi att det borde vara enkelt att utveckla en mobilvariant, säger Konstantinos Vampertsis, utvecklare på it-avdelningen hos polisen.

Appen gör jobbet säkrare för poliserna där ute.

Sarah Hjortsmarker, utvecklingschef it-avdelningen hos Polismyndigheten

Man kan både söka på ett registreringsnummer på en bil samt söka på en person och direkt få upp exempelvis passbilder. Det gör det mycket enklare att identifiera personer på plats vilket också ökar säkerheten samtidigt som det minskar andelen onödiga stopp.

– Förut var det ofta så att en polis gick ut medan den andra satt kvar i bilen i telefon med LKC. Nu när man får upp informationen direkt blir det ett skydd för poliserna som direkt kan se om någon är klassad som farlig och då gå ut båda två eller om det är grönt, säger Konstantinos Vampertsis.

Säkrare och billigare lösning

Lösningen är inte helt ny utan man har tidigare tagit fram en likartad lösning för Nokia men enligt Sarah Hjortsmarker, chef för utvecklingsgruppen, förstod organisationen inte riktigt behovet av att förvalta lösningen så den försvann.

– Det var uppenbart att behovet fanns där. Vi reste runt och frågade hundra personer; alla sade samma sak. Nu har vi rullat ut den på 13 000 personer och 11 000 till står på tur. Vi har också bytt plattform till iOS eftersom det är lättare med patchar och certifikat, ingen licenskostnad och deras developer program gör att vi kan få telefonerna kopplade till oss redan från fabrik. Initialkostnaden kanske är större men säkerheten ökar och totalkostnaden minskar. Våra telefoner ska hålla i tre år med bibehållen säkerhetsnivå, säger Sarah Hjortsmarker.

Alla poliser har fått tre timmar lärarledd utbildning men eftersom systemet i sig är så enkelt att hantera har det handlat mer om grundläggande informationssäkerhet och hur man ska tänka runt telefonen som arbetsverktyg.

– Vi vill att poliserna ska kunna fortsätta använda Facebook och andra appar, men skyddar vår egen app stenhårt. När man till exempel tar bilder med vår kamera-app så sparas de inte lokalt eller i molnet utan går direkt till våra interna system, säger Sarah Hjortsmarker.

Ständig utvärdering 

Polisens multifråga i mobilen utvärderas ständigt och man får in fem till tio kommentarer varje dag från slutanvändarna. I början möttes satsningen av viss oro, mycket beroende på flera tidigare misslyckade satsningar, men Sarah Hjortsmarker och Konstantinos Vampertsis menar att man hela tiden haft ledningens stöd att göra det man ansett vara bäst för poliserna därute. Det har gjort att man kunnat vara betydligt mera verksamhetsnära.

– Förut har vi jobbat med mer traditionell kravställning och utveckling, men nu har vi ett mer agilt arbetssätt där vi rullar ut små releaser hela tiden och verksamheten är med och avgör hur vi ska prioritera. Det gör att vi kan rätta till saker väldigt snabbt, säger Konstantinos Vampertsis.

Från it-avdelningens sida ser man att det inte bara är inom Sveriges gränser man har samma behov utan att det även ser ungefär likadant ut internationellt.

– Vad gäller digitalisering är vi nog på tredje plats bland polismyndigheterna i Europa. Nederländerna är i topp och har byggt sin plattform på ett mycket smart sätt så de ligger några år före oss, men vi jobbar på att gå om danskarna som ligger på andra plats, säger Sarah Hjortsmarker.

Nya appar på gång

Bland annat håller man på att rulla ut en app som ska göra det enklare att rapportera in underrättelseuppslag, och så tittar man på en app för digitala ordningsböter, där saknas dock lagstöd idag för att hantera signeringen digitalt.

– I Holland har man redan infört en sådan app som fungerar jättebra, men vi har lite problem med en formulering i lagtexten. Varje år utfärdas 300 000 ordningsböter och cirka 15 procent av dem blir fel, till exempel att man råkar skriva ett för högt bötesbelopp. Eftersom lagen kräver en signatur för att korrigera detta blir det en brevväxling vid varje sådant fall så man ser snabbt vinsten med att enkelt kunna ändra redan på plats. Juristerna tittar nu på vad som krävs för att kunna lösa det, säger Sarah Hjortsmarker.

En stor och spännande utmaning väntar utvecklarna hos polisen när myndigheten också utvecklar den nya plattformen för polisbilarna.

– Det kommer att bli en jätteskillnad med många digitala förmågor som ska flätas ihop. Där tycker jag också att vi gått från ett stuprörstänk till att samarbeta för att ta fram en spännande helhetslösning, säger Sarah Hjortsmarker.  

23 november 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel Guerrerosäkerhet

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning