Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Vad är det ni har gjort?

 Vi har byggt en ny plattform för it-utveckling och sedan gjort en första pilotutveckling med hjälp av verksamheten där de och it suttit tillsammans och experimenterat. Det har lett fram till ett it-stöd där handläggaren på alla myndigheter som är involverade i integrationen av en nyanländ person har ett it-stöd som de kan använda för att registrera dessa nyanlända på ett smidigare sätt än tidigare.

Försäkringskassan har också utvecklat en ny applikation för att förenkla för nyanlända.

 Det är en väldigt mödosam hantering idag där de behöver springa runt till olika myndigheter och göra olika ärenden. Det är en ledtid på ungefär fyra veckor för en nyanländ att komma in i det svenska systemet och det blir även en jobbig hantering för myndigheterna som är involverade. Nu ska myndigheterna kunna registrera nyanlända på ett mycket enklare och mer sammanhållet sätt. 

Har du något tips till andra it-anläggningar hur de ska kunna göra?

– Man måste våga bryta mönster, vi har mycket processer och en kultur från 70-talet med mycket ordning och reda - lägg allt det åt sidan. Börja om och fundera på hur vi vill göra för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. 

– Börja nygg något på sidan av det ni har idag, så gjorde vi. Vi satte igång ett litet kärnteam med personer från verksamheten, it-utveckling och produktionssidan som fick arbeta med det här tillsammans.

21 september 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning