”Den offentliga sektorn måste våga se möjligheterna”

57142-nurse-in-a-hospital_960x640.jpg

Molnbaserade tjänster kan stötta den offentliga sektorn både till exempel vid flyktingkatastrofer och i vardagstjänsterna för medborgare, men det kräver att man ser möjligheter och inte bara hinder, menar Linda Swärd, försäljningsdirektör för offentlig sektor på Microsoft.

– Jämfört med hur det var för bara några år sedan tycker jag att den offentliga sektorn har slutat fråga ”varför måste vi digitaliseras” till att efterfråga en dialog kring "hur". Man vill förstå och få hjälp med nya innovativa lösningar, säger Linda Swärd.

Linda-Sward-960x640.jpg

Linda Swärd, försäljningsdirektör offentlig verksamhet på Microsoft.

Framför allt landstingen brottas med flera stora utmaningar som till exempel hur man ska kunna erbjuda glesbygdsbefolkning en hög tjänstenivå samtidigt som man ska vara en attraktiv arbetsplats. Då behövs nya sätt att bedriva verksamheten, menar Linda Swärd.

– Mycket dras till sin spets nu och då måste man våga utmana befintliga tankesätt. Medelstora och mindre organisationer kan vara mer snabbfotade eftersom de ofta inte har lika mycket föråldrad infrastruktur, men det är fortfarande en hel del arbete. Ta till exempel vård och omsorg. Där är ett första steg att bedöma sekretessen och klassificera alla data och det är ett jättearbete. Samtidigt går det inte att säga nej heller.

Lösningar istället för hinder

Linda Swärd tycker istället att man måste våga se möjligheterna och bli mer lösningsorienterad än att bara fokusera på varför saker inte går att genomföra.

– Molnet öppnar upp för billigare basala tjänster och där skulle jag vilja ha en större möjlighet till samarbete mellan olika verksamheter. Är det rimligt att alla ska bygga egna digitala plattformar? Istället för att 290 kommuner gör en digital transformationsresa var borde man titta på att göra något som gagnar alla. Det är onödigt att uppfinna hjulet om och om igen. Offentlig sektor går visserligen inte i konkurs, men det handlar fortfarande om medborgarnas förväntningar på att få tjänsterna levererade på ett modernt sätt.

Tillsammans kan vi sy ihop fallen och förklara målet med resan.

Linda Swärd, försäljningsdirektör för Microsofts verksamhet inom offentlig sektor

Leverantörerna måste kliva in och hjälpa till att bygga tydliga fall som påvisar nyttan av tjänsten istället för att fokusera på teknisk funktionalitet. För att klara av det måste leverantörerna förstå verksamheten, och även där upplever Linda Swärd att klimatet blivit bättre.

– Det finns en större nyfikenhet hos leverantörerna nu. Förut var man ett it-företag i it-branschen men nu tittar man på hur man kan bidra till att utveckla alla branscher och då måste vi förstå kunderna bättre. Tillsammans kan vi sy ihop fallen och förklara målet med resan. Det kan till exempel vara en mer flexibel arkitektur som i förlängningen leder till mer avancerade tjänster som inte är möjliga idag.

Hon lyfter Microsoft Translator som ett spännande exempel på vad digitaliseringen kan hjälpa till med.

– Translator är en molntjänst som klarar av att översätta olika språk i realtid. Med tanke på flyktingkatastrofen och de utmaningar den medför tror jag att den typen av tjänster kommer att få stor betydelse i framtiden.

8 juni 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel Guerrerodigit

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning