Spelad undervisning ger nya intryck
Spel är framtidens verktyg för lärande. Det menar lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.
Kan en blockvärld bidra till en mer harmonisk utbildningsmiljö där elever både lär sig och ha roligt under tiden? Det tycker i alla fall Gustaf Linderholt, 17 år, som går på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby. Där står Minecraft på schemat i kurser som matematik, teknik och programmering.
– Jag har specialiserat mig på att använda ”command blocks” för att programmera partiklar, som till exempel molnet som regnar och pilarna som skjuts iväg, säger Gustaf medan han demonstrerar hur det ser ut på skärmen.
Av Minecraft har jag lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.
Gustaf Linderholt, student
Han läser ingen kurs i programmering, men har ändå valt att sätta sig in i hur det fungerar på egen hand och han vill gärna fortsätta utforska gränserna.
– Förr spelade jag mycket Minecraft med kompisarna, men som ett socialt spel. Nu har jag slutat spela det men använder det för att lära mig. Jag har till exempel lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.
För Gustaf är det en självklarhet att kunna använda sig av spel i sin läromiljö.
– Man lär sig mycket mera om man har roligt.
Bakom projektet med att använda Minecraft i undervisningen på Knut Hahn står bland annat Fredrik Johansson som undervisar i programmering, teknik och matematik. Han ser bara fördelar med att implementera spel i elevernas lärande.
– Det är hur fränt som helst. Många lärare är vana vid ett traditionellt arbetssätt där man läser en bok, tar in kunskap och skapar en uppgift kring det. Med Minecraft är det tvärtom, eleverna kan ofta mer än vi så det handlar om förtroende. Ger man dem ansvaret att skapa egna uppgifter tar de ansvaret.
Skollicenser förenklar undervisningen
Vad som gör Minecraft speciellt är den låga inlärningströskeln som gör det möjligt för eleverna att snabbt sätta sig in i spelmekaniken. Fredrik Johansson utesluter inte att andra spel också kan bli aktuella.
– Det finns väl vissa moraliska aspekter på att exempelvis använda sig av Counter-Strike i undervisningen, men spel generellt lär ut många ämnen på en och samma gång. Om man till exempel låter eleverna bygga något tillsammans lär de sig inte bara ämnet utan även hur man organiserar sig, och parallellt med det kan man prata om statsskick.
Microsoft, som äger Minecraft, kommer till sommaren att släppa skollicenser tillsammans med en verktygslåda som gör spelet ännu mera anpassat för skolan.
– Man kommer bland annat att kunna spela in byggen och granska dem, och skulle någon elev rasera vad någon annan byggt upp kan man alltid ladda om världen. Det går också att låsa strukturer för att göra det omöjligt att förstöra något, säger Fredrik Johansson.
Han förstår att spelifieringen av undervisningen kan vara skrämmande för den som inte har en sådan bakgrund, men menar att det finns många sätt att avdramatisera det hela.
– Många är försiktiga. Inte negativa utan försiktiga. Genom att ha workshops och pedagogiska kaféer kan vi visa att det inte är något konstigt. Det positiva med spelen är att det blir en meritokrati på ett bra sätt. När jag spelar mobilspel händer det att jag blir ledd av tolvåringar, och häromdagen baserade jag en lektion på ett Youtube-klipp som en elvaåring lagt upp. Den nya tekniken öppnar dörrar till något helt annat.
Läs mer om ämnet: