"Är som Lego för vuxna"

lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

För varje dag som går växer utbudet av appar och de företag som satsar på apptillverkning är också de företag som är mognast i molnet. Att lägga sin utveckling i molnet kräver nämligen inte stora kapitalinvesteringar vilket i sin tur gör det möjligt att för många startups att våga satsa på sina appar.

anders wendt, microsoft

Anders Wendts bästa app-tips

  • Bara börja. Var proaktiv och välj något att testa.
  • Ta fram en prototyp snabbt, helst under en månad.
  • Arbeta iterativt.

 För att fånga någons intresse måste man ha en app, och det fantastiska med molnet är att det kapar tiden för utveckling. En prototyp av en app ska inte ta längre tid än en månad att utveckla, säger Anders Wendt.

Undersökningar har visat att de företag som är mest molnmogna är de företag som har en tydlig definition av molnet och som mäter och responderar på sin verksamhet. De har i snitt 2,2 deploymentmodeller till skillnad från molnomogna företag som har en modell deployerad.

 Vi ser också att de molnmogna företagen spenderar dubbelt så mycket pengar på molnet och har dubbelt så stor budget för innovation. För att stötta digital innovation krävs mod att utmana strukturer, ett fokus på just innovation och att man hittar snabbare sätt att utveckla apparna, säger Anders Wendt.

Där kan exempelvis Azure App services vara ett hjälpmedel. Det är språkoberoende, skalar dynamiskt och går att koppla mot affärssystem.

26 maj 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Atea

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning