Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Vinnova stödjer fashiontech

Klockarmband som kopplas till betaltjänster och möjlighet att köpa kläder genom att klicka på objekt i en video. Det är några innovativa projekt som får finansiering genom Vinnovas satsning på digitalisering i modebranschen.

26 oktober 2017 digit

AdobeStock_109591589_2.jpg

– Svensk modeindustri har en snabb tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova.

Sju projekt får finansiering med sammanlagt 13 miljoner kronor genom Vinnovas satsning på fashiontech, digitala tjänster inom upplevelser, konsumtion och produktion av bärbart mode. Här är fyra av dem:

Smarta armband och klockarmband, 2 miljoner

Smarta mode-accessoarer kan förutom att se snygga ut förenkla vardagen genom att användas till kontaktlösa betalkortslösningar.

Shoppable vids - Semi-autonomous video tagging, 1,9 miljoner

Ska tillhandahålla ett verktyg för video som understödjer märkning av bärbart mode genom att göra kläder som förekommer i filmat material klickbara och möjliggöra länkning till sociala medier och e-handel.  

TrusTrace, 2,3 miljoner

Projektet ska utveckla en plattform som kan automatisera samlande och visualiserande, spåra hållbarhetsdata och aktiviteter gällande livscykeln av produkten samt hjälpa till med kommunikation och engagemang med kunder.

Mode som skapar livskvalitet, 1,6 miljoner

Projektet handlar om design och 3D-printing av protesaccessoarer som skräddarsys efter användarens personliga stil, anatomi och befintliga proteslösningar.

Källa: Vinnova

Senaste nytt

Plattform för integration i Värmdö

4 januari 2018

Med den mobila tjänsten Mobilearn erbjuder Värmdö kommun nyanlända en förenklad integrationsprocess, anpassat stöd dygnet runt och ett stort urval av den viktigaste samhällsinformationen på det egna modersmålet.

Störningsfritt med smarta algoritmer

3 januari 2018

Störningar i onlinetjänster är ett allt vanligare problem som kostar både pengar och tålamod. Nu har Umeåforskaren Olumuyiwa Ibidunmoye utvecklat automatiserade algoritmer för att förhindra störningar i tjänster vars data lagras i en molnserver.

En miljard till AI-forskning

2 januari 2018

Forskningen om AI i Sverige får helt nya resurser när Knut och Alice Wallenbergs stiftelse bidrar med 1 miljard kronor. Mottagare är WASP, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, där KTH ingår.

Avatar för barnintervjuer

29 december 2017

Linnéuniversitetet har fått 300 000 kronor från Vinnova för att vidareutveckla en webbplattform för avatarbaserad intervjuträning. Utbildningen ska höja kompetensen i att samtala med barn om känsliga ämnen och används redan av Migrationsverket.

Sverige tappar i digitalt ledarskap

29 december 2017

Telia är det bolag som lyckats bäst inom digitalisering i Sverige i år. Det visar en rapport som studerat Sveriges 80 största bolag. Samtidigt ökar gapet mellan svenska och internationella företag.

AI överträffar förväntningarna

29 december 2017

Intresset för robotisering och AI växer snabbt inom näringslivet. I en ny undersökning från Deloitte svarar över hälften av bolagen att de påbörjat robotiseringsprojekt och att teknologin höjer kvaliteten och sänker kostnader.