Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Äldre driver smartphone

I Norden använder 88 procent av konsumenterna mellan 18 och 75 år smarta telefoner, vilket är en ökning med drygt en procent under det senaste året. Det är pensionärerna som står för ökningen visar en ny rapport.

13 november 2017 digit

Foto: Adobe stock

Användningen av smartphones fortsätter att öka i Norden visar rapporten Global Mobile Consumer Survey – The Nordic Cut som presenteras av managementföretaget Deloitte.

I gruppen svenska 55 till 64-åringar har smartphone-tillgången senaste året ökat med 6 procentenheter till 87 procent. Av de finska pensionärerna (65+) är det nu 72 procent som har en smartphone, en ökning med åtta procent, men fortfarande lägre än svenska och norska pensionärer. Där har 82 procent en smartphone.

– Smartphone-användningen bland äldre har ökat stadigt de senaste åren och är nu nästan i nivå med den bland yngre, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.

Inom fem minuter

Mer än en tredjedel av de nordiska konsumenterna tittar på sina smartphones inom fem minuter på morgonen efter att de vaknat. Sex av tio kontrollerar sina telefoner 30 minuter eller mindre innan de släcker lampan för dagen. Även under natten används telefonerna då nästan var tredje ungdom mellan 18 och 24 år kontrollerar sociala medier och sina personliga meddelanden.

Den typiska nordiska konsumenten prioriterar kvalitet och tillgänglighet på datatrafik över kvalitet och tillgänglighet på röstsamtal. Skillnaden är för närvarande marginell, men förväntas öka de kommande åren.

Norge väljer Snapchat

Av alla nordiska konsumenter mellan 18 och 75 år använder mer än hälften Facebook varje dag och nästan fyra av tio använder Messenger dagligen. Mer än hälften av de finska konsumenterna använder WhatsApp dagligen. I Norge använder 44 procent av konsumenterna Snapchat varje dag, vilket är drygt tre gånger så mycket jämfört med övriga nordiska länder.

När det gäller val av plattform finns vissa olikheter mellan iOS- och Android-användare. Den övergripande skillnaden är att iOS-användare är mer aktiva på sina telefoner. iOS används oftare av personer i de högre inkomstkategorierna och kvinnor föredrar iOS. Personer mellan 18 och 24 år föredrar starkt iOS. Totalt sett använder emellertid 49 procent av de nordiska konsumenterna Android medan 35 procent använder iOS.

Källa: Deloitte

 

Senaste nytt

Fujitsu stödjer forskning om AI

20 november 2017

Fujitsu Sverige och Chalmers tekniska högskola inleder ett långsiktigt samarbete kring forskning, utbildning och innovation med särskild inriktning på artificiell intelligens.

Så slipper du skadliga länkar

17 november 2017

F-Secure är ett av företagen bakom Quad9, en ny DNS-tjänst som ska upptäcka skadliga länkar och förhindra att användare kan gå in på dem.  

AI håller hästar friska

17 november 2017

Almi Invest investerar två miljoner kronor i Hoofstep, ett Skånebolag som utvecklar en wearable för beteendeanalys och övervakning av hästar. Lösningen ska förebygga skador och andra problem.

Musks eldrivna lastbil

17 november 2017

Nu lanserar superentreprenören Elon Musk två nya tillskott till Tesla-serien. En ny variant av Tesla Roadster och Teslas första eldrivna lastbil.

Stockholm årets digitaliseringskommun

16 november 2017

Stockholms stad tilldelades priset Sveriges DigitaliseringsKommun 2017. Genom innovativa lösningar har kommunen lyckats skapa smarta digitala tjänster som underlättar vardagen för sina invånare.

Appar ökar läsförmågan

15 november 2017

Ny forskning från Linnéuniversitetet visar att tekniska hjälpmedel som appar är effektiva pedagogiska redskap för elever med läs- och skrivsvårigheter.