Svenskar vill se fler AI-tjänster hos elbolag

Ai Chip So Ligger På Bild Med Man So Klättrar I Elstolpe; Ai, Elbolag, Ey

Hälften av 1 000 tillfrågade svenskar delar gärna data om sin elkonsumtion för att kunna dra nytta av AI-tjänster hos sitt elbolag. Det visar en ny undersökning från konsultfirman EY.

– Att införa AI-lösningar för kunderna bör vara en prioritet för elbolagen, eftersom det efterfrågas starkt, säger Anna Hed, ansvarig för Customer och Business transformation och rådgivare till energisektorn på EY Sverige, i ett pressmeddelande.

Kunder vill hålla kostnader låga

De tre mest efterfrågade sakerna som konsumenter vill se från sina elbolag är prisvärda och skräddarsydda elavtal, mer fokus på priser än extraerbjudanden, och slutligen möjligheten att övervaka sin elkonsumtion.

– I takt med att ekonomin blivit sämre ökar kundernas strävan att hålla kostnaderna låga. De förväntar sig att elbolagen ska fokusera på grundläggande el-relaterade tjänster till förmånliga priser, säger Anna Hed.

Hälften vill ha personifierade AI-verktyg

EY:s undersökning visar att hälften av de 1 000 svenska respondenterna är villiga att dela sina data om elkonsumtion för att dra nytta av AI-baserade verktyg. Samtidigt är en majoritet måna om att elbolagen är transparanta med hur datan används och vem som har tillgång till den.

– Anammandet av AI och digital teknik kommer att vara en viktig framgångsfaktor för elbolagen. Detta visas inte bara genom den ökade användningen av digitala kanaler för att kontakta elbolagen, utan också genom att varannan konsument önskar att elbolagen använder AI för att tillhandahålla personlig information om deras energianvändning, säger Anna Hed.

Om undersökningen

EY har för tredje året i rad genomfört undersökningen EY Energy transition consumer insights bland energikonsumenter i 21 länder. Sammanlagt har 21 000 konsumenter över 18 år svarat på frågor om värderingar, behov och engagemang gällande energi.

Undersökningen utgick från att energiomställningen drivs av och påverkar alla konsumenter. Respondenterna är såväl fakturabetalare som icke-fakturabetalare i alla åldrar och inkomstskikt. Undersökningen bestod av en cirka 15 minuter lång webbenkät.

16 april 2024Uppdaterad 16 april 2024Reporter Tim LeffleraiFoto Adobe Stock

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng