Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AD Sverige mekar helst själva

Med butiker och märkesverkstäder i hela Sverige och en heterogen målgrupp har AD Sverige valt bort färdiga lösningar. Här sker drifttagningen av affärskritiska plattformar för lager och logistik med ett stort engagemang och egna utvecklare.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 juli 2018 ledarskap

adsverige-utvecklar-sjalva.jpg

– Vi driver digital utveckling i en bransch där många är vana att jobba med papper och penna och trivs med det. Vår utmaning är att få med oss användarna och erbjuda en teknisk plattform som passar såväl konsumenter som verkstadspersonal från 18 till 80 år. Det är både det svåraste och det viktigaste i vårt uppdrag. För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik, säger Andreas Engström, CTO på AD Sverige som är ett medlemsägt huvudkontor med 74 butiker för biltillbehör och reservdelar som i sin tur driver cirka 270 märkesverkstäder från Vilhelmina till Trelleborg.

Andreas Engströms karriär på AD Sverige speglar hur digitalisering har fått en allt större strategisk betydelse för företaget.

För oss handlar framgång till 80 procent om psykologi och kanske 20 procent om teknik.

Andreas Engström , CTO på AD Sverige

– När jag började på supporten för tio år sedan var vi två personer som arbetade med it. Sedan ungefär fyra år utvecklar vi egna lösningar och idag är jag chef för tolv medarbetare och sitter även med i ledningsgruppen. Det är en brant utveckling men vi blir snabbare och bättre förberedda på förändring när vi driver all utveckling själva. Det är en styrka som vi är ensamma om i vår bransch.

40 000 artiklar

AD Sveriges verksamhet omfattar tre delar; huvudkontor inklusive centrallager samt butiker och verkstäder. De senaste fyra årens fokus på digitalisering beror dels på ett uppdämt behov av smarta lösningar, dels om minskade kostnader. Företaget har lagt mycket resurser på två egenutvecklade lösningar som stödjer kärnverksamheten.

– Vi har ett nytt centrallager på 20 000 m2 i Jönköping och till det har vi tagit fram en egen plockplattform i nära samarbete med användarna, som provat och utvärderat lösningen på golvet som del av utvecklingsarbetet.

En kanske ännu större utvecklingsutmaning är AD Sveriges nya webbkatalog för reservdelar som är integrerad med butikssystemet. Totalt omfattar den hundratusentals produkter, varav cirka 40 000 artiklar finns på centrallagret. Det har varit 18 intensiva månader från beslut till driftsättning.

– Det första vi gjorde var att rekrytera utvecklare och med det höga utvecklingstempot har vi gjort en häftig resa tillsammans. Jag vet att utvecklarna tycker det är jätteroligt att få jobba med idéer som de kanske haft under en lång tid och vi är stolta över den lösning vi tagit fram från scratch. Men jag får väl erkänna att för min del har det varit lite nervöst ibland även om jag trivs med det stora ansvaret.

Enklare med O365

Parallellt med utvecklingsarbetet driver Andreas Engström och hans kollegor också AD Sveriges implementering av Office 365, där man börjat på huvudkontoret i Varberg men som över tid ska omfatta alla delar av verksamheten och integrera webbkatalogen och beställningssystemet.

– På huvudkontoret är Teams vår primära kanal för kommunikation och möten. Det är också en fördel att kunna dela filer och som stöd för att kunna arbeta mobilt. I takt med att O365 rullas ut i verkstäder och butiker ser vi fram mot att kunna lägga ner vårt gamla intranät och ersätta webmail så att alla har allt i en ruta. Vi ser Office 365 som en kommunikationsplattform med fördelar som attraherar alla våra användare. Det gör vårt jobb enklare, avslutar Andreas Engström.

Rekommenderad läsning

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Nytt tänk hos Microsoft

15 jul 2016 ledarskap

wpc2.jpg wpc2.jpg wpc2.jpg

Microsofts årliga partnerevent Worldwide Partner Conference (WPC) hölls i veckan och Ateas Anders Grönlund var en av tusentals partners på plats.
 Tjänstefieringen, virtual reality-genombrottet och samhällsengagemanget är tre av sakerna jag tar med mig hem, säger han.

Kampen om västkustens it-proffs

1 sep 2016 ledarskap

11699422-fontan-poseidon-i-goteborg-2.jpg 11699422-fontan-poseidon-i-goteborg-2.jpg 11699422-fontan-poseidon-i-goteborg-2.jpg

I ena ringhörnan: en liten kuststad. I andra hörnan: Sveriges näst största stad. Hur lockar lillebror Varberg it-talangerna ifrån storebror Göteborg?
 Kontorstid är inte viktigt, vi går efter devisen frihet under ansvar, säger Anders Boustedt, CIO, Varbergs kommun.

Visionen väcker innovationslust i Varberg

26 sep 2016 ledarskap

20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera  det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. Den stora utmaningen är trögföränderligheten i offentlig förvaltning, menar Anders Boustedt, kommunens it-chef. 

Molnet i fokus på Ignite

26 sep 2016 ledarskap

P1010059_960x640.jpg P1010059_960x640.jpg P1010059_960x640.jpg

Molnet, säkerhet och kollaborativa hjälpmedel – det var fokus när Microsoft sparkade igång Ignite 2016 i Atlanta.

En yta för samverkan

7 jun 2016 ledarskap

surface hub snip.JPG surface hub snip.JPG surface hub snip.JPG video

En whiteboard för den digitala eran. Så kan man beskriva Microsoft Surface Hub, men den nya mötesplattformen är mer än så.
– Det är ett hjälpmedel för gruppen att göra mer, säger Sebastian Gode, produktmarknadschef på Microsoft.

Visionen visar Varberg vägen

4 okt 2016 ledarskap

20160615_Atea-28.jpg 20160615_Atea-28.jpg 20160615_Atea-28.jpg

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. 

Oatly skördar framgångar med Office 365

15 okt 2016 digit

AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg

Med sina havrebaserade produkter har Oatly på relativt kort tid vuxit sig stora både nationellt och internationellt. För it-avdelningen har det inneburit att man skrotat en åldrig infrastruktur och infört Office 365 för samarbete.