Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Merck hjälper ofrivilligt barnlösa

Läkemedelskoncernen Mercks senaste tjänst inom e-hälsa erbjuder ofrivilligt barnlösa experthjälp i rättan tid.

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron, adobestock 7 december 2017 digit

Hur jobbar Merck med digitalisering?

– Det började under ett ledningsmöte för ungefär två år sedan när vi diskuterade hur Sverige kan bidra till Mercks utveckling på en global nivå. Vi är ett litet land men är duktiga på digital innovation. Vi har ett antal unicorns och vi har kompetens i världsklass. Vi har också en digital medvetenhet som gör Sverige till ett bra land att utveckla och testa olika digitala lösningar.

Ni har tagit fram en smart app där man kan uppleva hur det är att leva med MS. Vad har ni mer gjort?

– Förutom MS är fertilitet ett stort område för oss och där har vi ett samarbete med företaget Natural Cycles, som har fått ett av världens första godkännande av ett digitalt preventivmedel. De har också ett stort antal användare som vill bli gravida men inte lyckas. Vi ser att många av de användarna inte söker hjälp eller söker hjälp för sent. För den gruppen har vi utvecklat en hänvisningstjänst för att så snabbt som möjligt få hjälp på en fertilitetsklinik.

Hur fungerar hänvisningstjänsten?

– Den identifierar behov utifrån ett antal olika parametrar som ålder, menstruationscykel och vikt och kan på så sätt identifiera användare som troligtvis inte kommer lyckas bli gravida på naturligt sätt.

Hur hittar ni smarta lösningar som bidrar till Mercks framgång?

– Vi har en väldigt tydlig partnerstrategi och en global teknologiscanning där vi försöker hitta partners som vi tror kan vara intressanta att arbeta med, och försöker hitta ett gemensamt intresse eller område som vi kan driva och utveckla tillsammans.

Är det verkligen så enkelt som det låter?

– Nej, vi misslyckas ofta men jag tror det är en viktig del av processen. Vi vill hitta något intressant att testa, vi testar det och utvärdera sedan hur vi går vidare. För att inte investerar tid och resurser i något som inte fungerar i längden behöver vi göra den utvärderingen så tidigt som möjligt i processen. Som it-chef är jag väldigt delaktig i det här arbetet tillsammans med flera medlemmar från våra digitala satsningar runt om i koncernen.

Vad säger organisationen om arbetet som ni gör?

– Generellt är man positiv med reservation för att det är ett nytt sätt att arbeta inom hälsa och sjukvård som är ett ganska traditionsbundet område. Och det är traditionellt av goda skäl för det är väldigt viktigt att göra rätt. Så det vi gör är disruptivt i vår bransch och det är en stor förändringsresa som vi gör internt.

 

 

Rekommenderad läsning

MS för en dag med Mercks VR-app

27 jun 2017 it i vården

Screenshot 6 - VR_2.jpg Screenshot 6 - VR_2.jpg Screenshot 6 - VR_2.jpg

Symptomen på den svåra neurologiska sjukdomen MS är många gånger diffusa för såväl patienter som deras läkare och anhöriga. När läkemedelsbolaget Merck lanserar sin VR-app för symptomsimulering får alla för första gången möjlighet att uppleva samma verklighet.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Postnords medarbetare får digitalt stöd

28 nov 2016 digitala strategier

PostNord2_960x640.jpg (1) PostNord2_960x640.jpg (1) PostNord2_960x640.jpg (1) video

På sikt kommer Postnords medarbetare att vara uppkopplade och ha tillgång till ett digitalt stöd även när de lämnar terminalen. Det berättar Jenny Fagerstedt Boman, utvecklingschef Postnord under Digitala strategier.

Delad data påskyndar digitalisering

9 dec 2016 it i vården

SvantesonNiclas_960x640.JPG SvantesonNiclas_960x640.JPG SvantesonNiclas_960x640.JPG video

Behoven av digitalisering inom vård och omsorg är oändliga. Samtidigt går utvecklingen långsamt. Sofia Svanteson, strateg Ocean Observations, och Niklas Pettersson, ansvarig IoT Atea, vill se testbäddar av delad data.

Inför Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg Åsa Z foto 960640.jpg

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.