Umia väljer molnet

Umia 960640.jpg

Installationsföretaget Umia satsar på molnet och säljer ut all sin it-drift. Det ska spara pengar, få verksamheten mer flexibel och göra så att medarbetarna kan fokusera på annat.

 Tidigare körde vi tio virtuella servrar på lokal hårdvara som hade passerat bäst före datum sedan länge. I våras funderade vi över vad som skulle passa bäst för vår framtida it-drift och kom fram till att inte ha någon hårdvara alls. Och förflyttningen har gått helt smärtfritt, säger Börje Lundin, it-ansvarig på Umia. 

Umia är ett installationsföretag som sysslar med allt från totalinstallationer av energiteknik till sprinkler- och säkerhetsteknik. Det har sitt huvudkontor i Umeå, är cirka 540 anställda och finns på sju olika orter med nio lokalt delägda dotterbolag runt om i Sverige.

Senaste åren har Umia expanderat kraftigt, något som det planerar att fortsätta göra. Inom tre år ska Umia omsätta mer än dubbelt så mycket som idag och för att lyckas har företaget bland annat investerat i molnlösningen som ska få det mer effektivt.

 Nu när vi ska expandera ännu mer så blir vi väldigt flexibla utan hårdvara. Vi kommer aldrig hamna i en situation där vi har för få servrar, och om utvecklingen inte går som den ska så kommer vi aldrig ha köpt in för många heller. Det blir enkelt att både växa och bromsa, och vi slipper strul med uppdateringar och dylikt. Så vi stängde ner den gamla hårdvaran förra veckan, det var inte en dag för tidigt.

Slipper rutinjobb

Börje Lundin tror även att outsourcingen av driften kan förbättra verksamheten på andra sätt, bland annat kan man nu börja fokusera mer på verksamhetsutveckling.

 Tiden och energin vi lagt på att hålla ordning på hårdvaran, serverhallen, patchandet, uppdateringar och så vidare är slut och det får nu proffs sköta istället. Den tiden kan vi nu lägga på att utveckla kärnsystemen, vilka ska vi använda och hur kan vi göra det så smart som möjligt. Rutinjobbet byts ut mot arbetet att föra oss framåt.

Vilka är nackdelarna och blir det inte dyrare?

 Räknar man in investering i datahall, kyla, reservkraft, hårdvara, underhåll av servrar, diverse strul och sårbarheter så tjänar vi pengar på det. Plus att man kan sova gott om nätterna när någon annan har ansvaret.

 Den enda nackdelen är nog att vi blir väldigt beroende av internetförbindelserna. Har man sina grejer i huset kan man ändå jobba internt om uppkopplingen går ner, så är ju inte fallet nu. Men fördelarna överväger absolut nackdelarna för oss och jag är väldigt förväntansfull inför framtiden, avslutar Börje Lundin. 

3 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson digitFoto Umia

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng