Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Virtuell konkurrens med Automation region

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

Text miguel guerrero Foto adobe stock 19 oktober 2017 digit

Företagsklustret och Vinnväxtvinnare Automation region har funnits i tio år.

– Det som gör oss lite unika är att vi har funnits ett bra tag vilket gör att vi har utarbetade metoder och processer. Vi är baserade vid Mälardalens högskola och har både stora företag som ABB, Bombardier, ICA och Westinghouse och medelstora till mindre företag bland våra medlemmar. Vi samarbetar med andra organisationer i innovationssystemet och strävar efter att skapa projekt inom en trippelhelix av den akademiska världen, samhälle och näringsliv, säger Karin Wiik, projektledare på Automation region. I framtiden hoppas vi kunna verka inom en kvadrupel helix, där också civilsamhället, med organisationer som idrottsrörelsen, scouterna och andra ideella föreningar.

Karin Wiik, projektledare på Automation region.

Nya affärsmodeller

Automation region vill medverka till digitaliseringen av näringsliv och samhälle och där menar Karin Wiik att man måste behålla människan i centrum och fokusera på vad tekniken ska användas till, inte på tekniken i sig själv.

– Vi får inte vara rädda för ny teknik utan jobba med värderingar. Tekniken i sig är inte utmaningen utan det är hur vi ska förvalta den och vilka affärsmodeller vi kan skapa. Där är det viktigt att vi släpper in så många som möjligt, inte bara ingenjörer, för ju fler som tänker desto mer kan vi åstadkomma.

Genidrag

Som ett exempel tar hon ett storbolag som brottades med lönsamhetsproblem och därför åkte på studiebesök till ett mindre, visionärt och nyskapande företag för att få inspiration. Till skillnad från många andra företag valde man att ta med sig personer från alla avdelningar och inte bara forsknings- och utvecklingsavdelningen. Det visade sig vara ett genidrag. Det var nämligen en person som jobbade med offerter som inte bara fick en snilleblixt utan två veckor senare kunde komma tillbaka med en färdig produkt som gjorde att man kunde trygga lönsamheten i företaget.

– Vissa företag förstår hur viktig öppenheten är och nu börjar det komma utmanare till de proprietära plattformarna. En av Sveriges styrkor är att vi är världsmästare på tillit och samverkan vilket gjort att vi kunnat vara mycket innovativa trots begränsade resurser. Man har vågat dela med sig och korsbefrukta idéer från olika branscher. Ett sådant samspel får många att delta.

Mycket av den konsumentteknik som finns idag kan användas även inom till exempel offentlig sektor menar Karin Wiik. Det handlar bara om att hitta sätt att ta emot data och behandla den.

– Ta till exempel vården där medarbetarna själva ser hur teknik kan användas för att mäta olika värden. Hur tar vi emot data från till exempel hälsoappar och träningsklockor och för in i verksamhetssystemen?

Bara början

Karin Wiik ser teknologier som förstärkt och virtuell verklighet som en stor tillgång för bland annat industrin där man till exempel kan använda dem för att guida en operatör genom ett servicejobb. En annan växande trend är röststyrning och robotteknik.

– Vi har bara sett början. Jag själv dikterar nästan alla mina SMS via Siri numera. Steget till personaliserade assistenter som känner mig och hjälper mig utan att jag behöver tänka att jag har en relation till tekniken är inte långt borta.

Rekommenderad läsning

"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

25 aug 2016 ledarskap

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.

Anna Granö om HPE:s nya strategi

11 okt 2016 ledarskap

video

Anna Granö, som har lång erfarenhet från it-branschen, tillträdde i juni som vd för Hewlett Packard Enterprise Sverige. HPE blir nu ett fokuserat bolag som tar hand om både it-arvet och framtiden.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

E-politik demokratiserar Enköping

6 dec 2016 ledarskap

video

I Enköpings kommunfullmäktige är både de höga uppropen och de prasslande papprena borta - istället används surfplattor till såväl möteshandlingar som voteringar och talarlistor.
– Voteringarna går mycket snabbare nu, vilket självklart sparar pengar för kommunen, säger Anna Andersson, projektansvarig på Enköpings kommun.

Skepp ohoj - självkörande båtar i sikte

19 dec 2016 digit

Självkörande bilar är som de flesta vet verkligen på agendan och flera av marknadens giganter leder forskningen. Mer tyst är det kring självkörande båtar - där är Viktoria Swedish ICT en av de forskande organisationerna.
– Fjärrstyrda och autonoma fartyg kommer innebära både säkrare vatten och minskad miljöpåverkan, säger Robert Rylander, researcher på Viktoria.

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

28 dec 2016 årets digitledare

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.