Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Benders rustar för digitaliseringsboom

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

Text Tim Leffler Foto Benders 19 oktober 2017 ledarskap

– Vi i byggbranschen är lite som bankerna innan bankdosorna och apparna kom och alla höll på och ringde. Men det känns som att det börja röra på sig nu, vilket inte minst märks hos stora kunder som byggvarukedjorna, så då gäller det att hänga på, säger Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

En traditionell bransch

Kundtjänst, kundtjänst, kundtjänst. Det är dit du ofta vänder dig om du har en byggbutik och har frågor om leveranser eller material eller liknande. Det beror inte minst på att byggbranschen överlag inte har ett lika systematiserat upplägg på sina leveranser som många andra branscher.

Vi vet hur vi tar hand om våra kunder på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark.

Mathias Olsson , Operativchef Benders

Så är också fallet på Benders – ett familjeföretag som sedan 1960 verkar inom bygg- och anläggningssektorn.

Det finns mycket att göra när det handlar om att på ett smidigare sätt tillgängliggöra information till kunder, och flytta saker från papper till dator, och att man har varit svårstartade har sina troligen sina förklaringar, enligt Mathias Olsson.

– Byggbranschen är säkert 20-30 år efter fordons- eller tillverkningsbranschen när det handlar om att förnya sig. Bygg är ju en relativt traditionell bransch som i grunden är ett hantverk, och min gissning är att man inte har lagt så mycket fokus som man skulle kunna ha gjort på att utveckla de mer administrativa sidorna av yrket, säger han.

Integrera alla system

På Benders är man nu i full gång med att ta tjuren vid hornen och söka bli smartare och smidigare. Ett första steg är att integrera olika system via en gemensam plattform för att effektivisera informationsutbyten. På så sätt skapar man möjligheter att skapa de lösningar verksamheten och i förlängningen kunderna vill ha, menar Mathias Olsson.

Så ser det inte ut i nuläget. Vi är ganska trögrörliga när det gäller att skapa lösningar. En delorsak till detta är just att vi saknar vissa komponenter till att bli mer digitala i vår affär. Det behöver kunna gå fort, lösningar skall kunna förändras och förädlas relativt enkelt utan att det alltid behöver bli ett stort resurskrävande projekt, men där är vi inte än, säger han.

En förutsättning för det arbetet är att köra så möjligt av sin it inhouse.

– På sikt skulle man kunna tänka sig att vi närmar oss en hybridlösning. Att drifta servrar och patcha och uppdatera program kan andra göra; vi ska i första hand ha en stark it-avdelning som kan Benders och dess kritiska system och vårt affärssystem för att skapa bra förutsättningar för våra kunder, säger Mathias Olsson.

Mathias Olsson, operativchef Benders

Bygg på nätet

Än så länge är det svårt att sia vad nästa steg blir för Benders. Man tittar bland annat på att utveckla tjänster till sina kunder där de själva kan specificera i detalj vad för typ av ombyggnation de planerar att göra, så att Benders sedan kan föreslå material och metoder.

– För oss handlar det nödvändigtvis inte om att uppfinna något helt nytt; vi ska ta vara på den breda kunskap vi har inom bolaget och föra över den till digitala kanaler, men jag ser också stor potential att ta inspiration från andra branscher som har kommit längre, och titta närmare på deras lösningar. Där skulle en bygg-själv-applikation kunna vara ett spår. Vi vet hur vi tar hand om våra kunder mellan fyra ögon och på telefon – nu gäller det att bryta ny digital mark, säger Mathias Olsson.         

Rekommenderad läsning

Swedbank: Vi vill göra affärer på biblioteket

20 okt 2016 ledarskap

video

Swedbank vill möjliggöra att deras rådgivare ska kunna göra affärer - som exempelvis betala ut lån - utanför bankkontoren, men det finns vissa säkerhetsaspekter att lösa först.

Så ska Scania nå sina mål

20 okt 2016 ledarskap

video

Scania ska via programmet Scania Enterprise Collaboration nå sina långsiktiga mål när det gäller bland annat försäljningsvolymer. Programmet ska leda till modernare och effektivare arbetsverktyg och ansvarig över det är Per Andersson.

Nordic Paper tar hjälp av robot

26 sep 2017 digit

video

Nordic Paper tillverkar specialpapper, som bakplåtspapper, på tre bruk i Värmland och ett i Norge. Patric Johansson, it-chef, förklarar hur digitaliseringsprocessen har hjälpt dem att bli effektivare. 

 

Gävle satsar på kollegacoacher

25 sep 2017 digit

video

Gävle kommun jobbar framgångsrikt med kollegacoacher i skolan och skulle gärna se att det sprider sig även till andra områden inom kommunen.

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

video

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.

Universitetet med Europas bästa support

30 okt 2017 digit

Linnéuniversitetet har i en årlig studentbarometer fått utmärkelsen Europas bästa it-support. Dessutom är det småländska universitetet näst bäst i världen. 

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

video

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

video

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.