Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

IoT är Coors nya vapen

Internet of things, prediktivt underhåll och drönarinspektioner. För Coor Service Management är digitaliseringen en naturlig del av utvecklingen.

Text Miguel Guerrero Foto Adobe Stock 23 augusti 2017 digit

I takt med att allt fler väljer att outsourca driften av sina arbetsplatser kommer mer av fastighetsservicen att handla om att skapa upplevelser ur ett konsumentperspektiv. Det menar Fredrik Sandquist, innovationschef på Coor Service Management.

– Allt fler väljer att bygga campusliknande strukturer där man blandar kaféer med forskare, startups och företag för att skapa en plats där det händer saker hela tiden. Där kommer erbjudanden också att bli mer individualiserade. Restaurangerna kanske skapar effektivare matsedlar efter vilka som är i huset och vad de brukar äta. Det viktiga är att allting sker på individens villkor. Därför är vi beroende av ett fungerande ekosystem.

Vad Coor Service Management erbjuder i ekosystemet är kunskap om både företags- och kundnytta. Med sina 6 200 anställda och många fastigheter man sköter om är den kunskapen värdefull för många hårdvaruleverantörer som använder återkopplingen för sin egen forskning och utveckling.

– Även om vi vänder oss till företagskunder har våra kunder anställda som i sin tur ger oss ett slutkundsperspektiv. Vi driver till exempel 130-140 restauranger som ger oss data om konsumenter. Det är där jag tror att vi kommer att ha en av hörnstenarna, nämligen värdeperspektivet.

Företag kan säga att de har ett aktivitetsbaserat kontor men det är känslan man får när man kommer dit som avgör om man tar jobbet.

Fredrik Sandquist , innovationschef på Coor Service Management.

Idag blir det allt vanligare att man bygger varumärken kring byggnader och i det ingår tjänsteutbudet som en viktig faktor, inte minst för att attrahera personal.

– Det är inte längre ett företagsnamn som pryder byggnaderna utan ett varumärke där man paketerar tjänster mot slutanvändaren. Det kan vara allt från att ha en cykelreparatör i källaren till att få maten levererad till dig på kontoret. Företag kan säga att de har ett aktivitetsbaserat kontor men det är känslan man får när man kommer dit som avgör om man tar jobbet. För många är fastigheter inte kärnverksamhet utan man väljer att outsourca driften, och där blir värdeperspektivet en viktig del i rekryteringsprocessen, säger Fredrik Sandquist.

Ett annat ben där digitaliseringen har stor betydelse är självklart tekniken. ”Mobilt först” är idag nästan ett måste och där är facility management-system mycket viktiga.

– Varför ska man inte kunna ha en enda app där man både kan boka konferensrum och beställa takeaway från restaurangen i huset? Vi tittar mycket på olika digitala ekosystem som samverkar. Till exempel använder vi Flowscape i aktivitetsbaserade kontor. Då kan man göra sig synlig så att andra vet var man befinner sig. Kopplar man ihop det med sensorer kan man se vilka rum som är lediga om man behöver ha ett spontant möte, och man kan se att om bokade rum inte utnyttjas eftersom sensorerna säger att ingen sitter där. Att optimera ytan sparar både pengar och är mer hållbart ur ett resursperspektiv.

Vi har mätt allt från koldioxidhalt och temperatur till hur rummen används genom sensorer under borden eller i taken i tre års tid nu.

Fredrik Sandquist , innovationschef på Coor Service Management

Ett problem har varit att många lösningar är byggda i vertikaler vilket begränsar möjligheterna att förädla lösningarna. På Coor jobbar man bland annat med Yanzi som plattform som gör att man kan behandla data flexibelt.

– Vi har mätt allt från koldioxidhalt och temperatur till hur rummen används genom sensorer under borden eller i taken i tre års tid nu. Än så länge samlar vi mest in informationen för att få basdata för insikt, och att helt analysera all data tror jag ligger längre fram i tiden, men det kommer säkert, säger Fredrik Sandquist.

Bland de nya sätten att jobba finns bland annat en smart virtuell reception där man kan koppla upp sig mot en receptionist på en annan plats. För företag med multinationell närvaro innebär det att besökaren till exempel kan välja en receptionist efter språk. Kontakten sker via ett digitalt möte, och man kan även få hjälp att boka rum och få dokument utskrivna.

– Vi har också QR-koder överallt så man enkelt kan skanna in dem och rapportera in exakt position om något är trasigt direkt till vårt ärendehanteringssystem. Det gör att man både kan planera underhåll och reparationer bättre och sparar resurser eftersom man bara springer på det som behövs.

Innovationen går dock längre än så. Coor använder drönare till bland annat inspektion av tak och digitala displayer för att förmedla information till anställda.

– Den största utmaningen är egentligen inte tekniken utan att få folk att tänka efter. Instinktivt söker man upp ett skrivbord eftersom man är van att göra det, men man kanske lika gärna kan sitta någon annanstans. Istället för att ockupera ett grupprum kanske man kan samlas vid ett ståbord.

Fredrik Sandquist menar att det är traditionella branscher som till exempel finansbranscher som tagit till sig den moderna arbetsplatsen bäst.

– De har alla gått in i sådana här miljöer eftersom de förstår att det sparar pengar och bidrar till att attrahera talang.

Rekommenderad läsning

Intel inför IoT i skolorna

3 jul 2017 digit

IoT i horisontaler ger innovation. Ett exempel är att använda teknik för aktivitetsbaserade kontor i skolorna. Anders Huge, chef för publik sektor på Intel i Norden, förklarar hur det fungerar.

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.

"Snart hyr man ut kontor à la Uber"

3 jun 2016 digit

Johan Falk är ansvarig för Intels IoT Ignition Lab i Sverige. Han ser sakernas internet som en självklar del i alla framtidens branscher. Där finns möjligheter att kombinera affärsnytta, hållbarhetsnytta och sänkta kostnader, och gör det även möjligt att driva transformationen mot fossilfritt, menar han.  

IoT styr utvecklingen av framtidens kontor

15 aug 2016 digit

Inopererade chip som ger dig tillgång till kontoret, sensorer som reglerar syrehalten i konferensrummen och dataanalys – digitaliseringen ger fastighetsbranschen nya möjligheter och utmaningar.

Uppkopplade sopbilar avslöjar vattenläckor

16 aug 2016 digit

Dyr fast infrastruktur för att läsa av vattenmätarna? Nej, tyckte Eskilstuna och Strängnäs kommuner och utrustade istället sopbilarna med särskild avläsningsutrustning. Resultatet: En mycket bättre lägesbild till en låg kostnad.

Så tog Husqvarna fram sin IoT-strategi

29 sep 2016 digit

Husqvarnas Connectivity Hub blev avstampet för utvecklingsfrågor relaterade till IoT. I dag är strategin klar.

 Just nu är framgångsfaktorn att vi har begränsat oss kraftigt och valt vilka vägar vi ska följa, säger Petra Sundström som är chef för hubben.

Så blir svenska företag IoT-proffs

15 feb 2017 digit

Forskare vid Umeå universitet har sedan en tid tillbaka arbetat med att ta fram en IoT-guide för företag. Nu är guiden klar och i den har man bland annat identifierat framgångsfaktorerna för en lyckad satsning.

Tekniken som förändrar världsekonomin

7 mar 2017 digit

Världen blir allt mer robotiserad, digitaliserad och uppkopplad och 2020 spås det finnas hela 20,4 miljarder uppkopplade enheter runtom i världen. Alla frid och fröjd med det? Nej, inte enligt Jan Nolin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap.

Evado skapar ordning på apparna

10 maj 2017 digit

En kombinerad app- och molntjänst med stöd för VR – så samlar Evados ramverk Mobile Core företagens digitala kanaler.