Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna inför nästa höst

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 20 juli 2017 it i skolan

carl heath.jpg

Regeringen har beslutat att programmering ska finnas med i undervisningen från och med hösten 2018 ända från förskolan upp till olika vuxenutbildningar. När det gäller årskurs 1 så handlar det om blockprogrammering, men redan vid årskurs 7 är målet relativt avancerade programmeringsspråksmiljöer.

Programmering ska också erbjudas i alla gymnasieprogram oavsett inriktning. Som det ser ut i dag innebär beslutet att alla lärare, rektorer och annan skolpersonal om ett drygt år ska kunna undervisa i detta. En som är positiv till förändringen men ändå ser en viss problematik i den är Carl Heath, forskare och designer på forskningsinstitutet Rise där han även är ansvarig över ICT learning. Han är också en flitig föreläsare om it i skolan och närliggande ämnen.

 Utöver all annan ämneskunskap som lärare redan har i sina ämnen så behöver majoriteten av dem lära sig något som de aldrig tidigare sysslat med. Det måste också ske på kort tid och vi måste säkerställa att kompetensen är god i hela landet. Det är en väldigt stor utmaning.

Hur ska den lösas?

 Det händer redan mycket. Skolverket gör en mängd insatser för att lärare ska ta till sig kunskap, några mer riktade och några mer generella. Men det är tveksamt om det räcker. Jag tror skolhuvudmännen behöver komplettera och genomföra ytterligare insatser för att tillgodose kvaliteten.

En sak som oroar Carl Heath är den potentiellt bristande likvärdigheten. Vissa skolor och kommuner ligger före och har arbetat med programmering i flera år, vissa har inte ens börjat. De sistnämnda har en tuff utmaning framför sig, menar han.

 Jag är osäker på om huvudmännen kommer kunna tillhandahålla en likvärdig utbildning utifrån den nya kurs- och läroplanen.  Det är inte självklart på något sätt.

För att lösa det krävs mycket samarbete, menar Carl Heath. Först och främst huvudmännen emellan men han efterlyser också att de ska samarbeta med högskolorna, staten och näringslivet så att alla på sina olika sätt kan skapa bästa möjliga förutsättningar för utveckling i sin profession. Carl Heath hoppas också på att den nationella it-strategin blir offentlig snart.

 Vi väntar fortfarande på den nationella it-strategin för skolan, den borde verkligen komma snart. Jag hoppas att den ger en tydlig inriktning för skolhuvudmännen så att de ser sin uppgift och uppdrag. Jag hoppas också på att de tar frågan om fortbildning på allvar och att de inte prioriterar bort den av ekonomiska skäl eller dylikt.

När det gäller utbildningen av lärare har ibland ålder nämnts som en faktor som kan vara en försvårande förutsättning för några. Den tanken ger inte Carl Heath mycket för.

– Bara för att man är ung och har Instagram betyder inte det att man kan programmera. Det handlar om individers vilja till förändring, och där finns skillnader inom alla generationer. Där handlar det istället mer om att väcka nyfikenheten och lusten att lära också hos lärarna och att tillhandahålla god och tillräcklig fortbildning. 

 För lärarna gäller det att våga och börja i liten skala. Alla är nybörjare. Varje gång man gör ett fel så lär man sig något nytt.

Mer inom samma serie

Inför nationella it-strategin

Skolverket utbildar i digitalisering

19 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_138792084_2.jpg AdobeStock_138792084_2.jpg AdobeStock_138792084_2.jpg

Många bland Sveriges lärare och skolpersonal saknar nödvändiga kunskaper om digitalisering och programmering. Skolverkets nya utbildningar erbjuder verktygen som behövs för att möta kraven i den nationella it-strategin.

Inför nationella it-strategin

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Inför nationella it-strategin

Skellefteå packar väskan med programmering

2 aug 2017 it i skolan

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun har tagit ett nytt grepp på en stor utmaning. Hela 18 specialutvecklade kodväskor ska inspirera lärare och elever till ett digitalt arbetssätt i klassrummen.

Inför nationella it-strategin

Fridolin: Inga nya svar om nationella it-strategin

3 aug 2017 it i skolan

gustav-fridolin_2.jpg gustav-fridolin_2.jpg gustav-fridolin_2.jpg

Kommer det försenade förslaget för den nationella it-strategin att påverka tidplanen? Blir det tvingande? Detta är några viktiga frågor som skolledare, lärare och kommunala beslutsfattare behöver svar på från utbildningsminister Gustav Fridolin. Men hans svar är bara gammal skåpmat. 

AdobeStock_138792084_2.jpg

Skolverket utbildar i digitalisering

Artikel 1 av 5: Inför nationella it-strategin

carl heath.jpg

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna inför nästa höst

Artikel 2 av 5: Inför nationella it-strategin

AdobeStock_106130956_2.jpg

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

Artikel 3 av 5: Inför nationella it-strategin

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Skellefteå packar väskan med programmering

Artikel 4 av 5: Inför nationella it-strategin

gustav-fridolin_2.jpg

Fridolin: Inga nya svar om nationella it-strategin

Artikel 5 av 5: Inför nationella it-strategin