Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Daniel Siberg: Så ökar du din produktivitet

Trots mobila arbetssätt och aktivitetsbaserade kontor så jobbar de flesta på precis samma sätt som tidigare. Daniel Siberg på Microsoft ger tips hur både produktiviteten och engagemanget kan öka.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 20 juni 2017 ledarskap

DNA, vad är det?

– Det ska möjliggöra att man kan jobba var man vill, när man vill och på så sätt få möjligheten att spara mer tid. Tid som du kan använda till att jobba mer, höja kvaliteten i ditt arbete eller komma hem snabbare.

Du nämnde att 83 procent av anställda på företag inte är engagerade i sina arbetsgivare. Tror du att aktivitetsbaserade kontor kan vara en lösning på det?

– Vad det först och främst visar är att de 17 procenten som är riktigt engagerade i sin arbetsgivare visar sig vara dubbelt så produktiva. Så hur kan man då få mer engagerade medarbetare? En rapport från Leesman - som är gjord på personer som arbetar på aktivitetsbaserade kontor – visar att de som verkligen tagit till sig det nya arbetssättet är dubbelt så engagerade. Så sättet att få engagerade medarbetare är att ge de möjligheterna att jobba mobilt, när och där de vill. Se till att de tar till sig arbetssättet.

Samma rapport visar ju att bara nio procent anammar det nya mobila arbetssättet, hur löser man det?

– När vi pratar om DNA så tar vi utgångspunkt i tekniken, platsen och människan. Projekt som dessa börjar ofta med att man gör om sitt kontor, helt enkelt. Det man då också måste säkerställa är att man gör teknikinvesteringen som krävs för att möjliggöra att kunna jobba på det nya sättet. Sedan som en tredje punkt handlar det om att göra så att människorna tar till sig de nya sätten och börjar jobba med den nya tekniska plattformen. Tittar man inte på helheten får man inte till det, och Leesman-rapporten visar att 73 procent i stor grad jobbar på samma sätt som innan förändringen. 

– Det man måste säkerställa är alltså att man gör teknikinvesteringen som krävs, ser till att de anställda kan använda den nya tekniken, visar ett ledarskap som främjar lärande, förändrar arbetssätten och är med och driver förändringen.

Rekommenderad läsning

Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

13 jun 2017 ledarskap

video

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.

En yta för samverkan

7 jun 2016 ledarskap

video

En whiteboard för den digitala eran. Så kan man beskriva Microsoft Surface Hub, men den nya mötesplattformen är mer än så.
– Det är ett hjälpmedel för gruppen att göra mer, säger Sebastian Gode, produktmarknadschef på Microsoft.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

HPE: Utmana kunden i det digitala ekosystemet

1 jun 2017 ledarskap

video

Nigel Page och Anna Granö, HPE, om vad som krävs för att det digitala ekosystemet ska fungera och när det är så självklart att vi slutar att prata om begreppet.

"Digitalisering handlar om ledarskap"

8 jun 2017 ledarskap

video

Förändring inom it-branschen är konstant - det finns alltid något på agendan att jobba med. Christer Granqvist, digital strateg Smedjebackens kommun, och Johanna Kjellberg, CIO Atea, diskuterar hur man får med sig hela organisationen vid stora omfattande förändringar.

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

video

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson.