Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Text Miguel Guerrero 4 maj 2017 it i skolan

– Skolan är duktig på att göra fel saker riktigt bra när det gäller digitalisering. Därför är det viktigt att ha en vision och sätta av tid för att maximera nyttan av de nya verktygen.

Abdul Chohan är forskaren som blev kemilärare för att sedan bli digitaliseringsledare på bland annat skolan Olive Tree Primary i engelska Bolton nära Manchester.

– Om teknik implementeras på rätt sätt gör den det möjligt för både lärare och elever att bli mer självständiga. Eleverna kan till exempel ta del av material i sin egen hastighet, på sin egen nivå vid en tid som passar dem. Lärarnas roll blir att stötta dem och utvärdera hur väl de har tagit till sig sin kunskap, säger Abdul Chohan.

Traditionellt tänk håller tillbaka utvecklingen

Skolvärlden är ofta traditionell och man drar sig för att förändra tankebanorna. Tekniken blir en översättning snarare än en transformation och där går man fel menar Chohan.

Förut skrev jag på svarta tavlan, nu skriver jag på en interaktiv whiteboard, men teknik är större än så.

Abdul Chohan , it-strateg, Olive Tree Primary

– Förut skrev jag på svarta tavlan, sedan på en whiteboard och nu på en interaktiv sådan. Men i grunden har ingenting förändrats. Om man jämför till exempel med kirurgin där en kirurg numera kan sitta på andra sidan världen och via en dator styra en operation har helt förändrat möjligheterna. I skolan har vi börjat se den typen av ”flippad utlärning” men mycket återstår, säger Chohan.

Han verkade först på en skola i ett socialt utsatt område där man tidigt satsade på enheter till alla elever. Ingen trodde att det skulle bli så stort som det blev utan tanken var att ge eleverna tillgång till läromedel och innehåll. Lärdomarna där tog han med sig när han bytte skola till Olive Tree

– Vi tog grundprinciperna och förde dem till en helt ny nivå, och där har vi sett otroliga resultat via digitaliseringen. Eleverna får till exempel alltid återkoppling i form av ljudklipp på enheterna kopplade till uppgifterna. Rätt använt har digitaliseringen också möjligheten att utjämna sociala skillnader mellan skolor eftersom eleverna kan prestera i samma takt om de får tillgång till samma läromedel. Dessutom utvecklar vi dem så att deras sociala mobilitet ökar.

Abdul-still_2_960x640.jpg

Abdul Chohan menar att tekniken idag behöver implementeras mer disruptivt än att bara översätta analoga verktyg till digitala.

Utöver sitt engagemang i Olive Tree är han nu involverad i en skola i Indien där man försöker digitalisera verksamheten.

– Vi tittar på var man gjort fel i västvärlden och försöker göra det rätt men anpassat till förutsättningarna. Här har man interaktiva whiteboards och datarum som inte används fullt ut, men i Indien satsar vi till exempel på att koppla upp en Apple-tv till en vanlig tv istället för att investera i onödigt dyr teknik. Det viktiga är hur man använder tekniken, inte tekniken i sig.

Lärare måste få tid

För att digitaliseringen ska slå igenom är det viktigt att satsa på lärarnas utveckling såväl som elevernas. På Olive Tree slutar eleverna efter lunch på fredag så att lärarna kan träffas, utbyta erfarenheter och kompetensutveckla sig. Ett vinnande koncept tycker Abdul Chohan:

– Istället för att sätta av heldagar då och då för utbildning strävar vi efter en kontinuitet och att skapa en kultur där det är okej att testa och göra fel. På så vis kan vi skapa ett tänk där man lär sig använda tekniken på rätt sätt.

 

Rekommenderad läsning

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 bett

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 bett

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 bett

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.