Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Ny metod fångar upp dyslexi tidigt

Modern teknik med ögonrörelsemätning gör det möjligt att fånga upp lässvaga barn redan på ett tidigt stadium. Det svenska företaget Optolexia levererar nu en screeningprocess färdig för kommuner och skolor att köpa in.

Text Miguel Guerrero 16 maj 2016 it i skolan

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optolexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på några minuter. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två korta texter.

– Barnen får sätta sig framför en dator som skickar ut infrarött ljus. Kameror som är känsliga i det spektrat fångar upp reflexerna mot ögat. Vinkeln mellan reflexerna och pupillen gör att man kan räkna ut hur ögonen rör sig och mönstren jämförs sedan mot en modell vi har byggt, säger Gustaf Öqvist Seimyr som är en av forskarna bakom modellen.

Svensk teknik i botten av metoden

Tekniken för ögonrörelseinspelning levereras av svenska Tobii och Optolexias algoritmer bygger på inspelningar från tusentals barn i årskurs 1 till 3. Ur den har man kunnat bygga en statistiskt säkerställd metod för att identifiera typiska ögonrörelser för de som har svårt att läsa. Idag menar Optolexia att man med 95 procent säkerhet kan fånga in lässvaga och utesluta dem som har andra problem.

– Ju mer kvalitetsdata vi samlar in desto bättre kan vi förfina metoden. Skulle vi bygga en modell för vuxna skulle den förmodligen vara ännu mer träffsäker eftersom skillnaden på lässvaga och lässtarka blir ännu större där, säger Gustaf Öqvist Seimyr.

Bakom tekniken ligger ett fyraårigt forskningsarbete som i sin tur stödjer sig på ytterligare tjugofem års forskning. Till skillnad från traditionella metoder där barnet ska följas upp under lång tid och bedömningar göras av en pedagog är Optolexias metod objektiv. Den innebär inte heller något analytiskt efterarbete av resultatet utan alla resultat levereras i rapportform.

– Det finns många uppfattningar rörande metoder, definitioner och åtgärder kring ämnet dyslexi. Vår metod vilar på gedigen forskning. Vi screenar barnen på uppdrag av exempelvis skolor och kommuner. Sedan är det upp till den som köpt den färdiga processen vad de vill göra av resultatet, men poängen är att fånga upp problem tidigt för att kunna sätta in resurser i tid, säger Lars Lengquist, kommunikationsansvarig och designer på Optolexia.

Rekommenderad läsning

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Så hjälper barnen oss att bli mer digitala

12 jun 2016 ledarskap

Den yngre generationen ser det digitala som ett normaltillstånd. Så hur ska man hantera dem och deras förväntningar på it-miljön? Entreprenören Micke Gunnarsson pratar om vikten av respekt för deras syn.

Från it-kaos till struktur

22 jun 2016 it i skolan

Med en kommunal it-avdelning plus it-ansvariga på både förvaltning och skolor hade Uppsala kommun svårt att få överblick. Så här gick de från it-kaos till struktur. 

Så använder du VR-teknik i undervisningen

6 jul 2016 it i skolan

video

Allt fler använder VR-teknik i undervisningen. Sanna Wolff, Plan International Sverige har använt tekniken i skolor för att belysa viktiga samhällsproblem.

Dataläraren: Med rätt att inspirera

8 sep 2016 it i skolan

Teknikläraren Fredrik Johansson är en av de senast utnämnda Microsoft Innovative Educator Experts (MIEE) – och ingår nu i ett globalt nätverk som ska inspirera kollegor världen över att använda digitala verktyg.

Anne Bamford: Höj lärarnas status

6 okt 2016 it i skolan

Professor Anne Bamford menar att Sverige har redskapen för att lyckas bättre i skolan, men att skon klämmer på vissa ställen.
 Lärarna känner sig inte tillräckligt värdefulla och de är alltför upptagna i det vardagliga skötandet av skolan och kan inte fokusera på att inspirera och lära ut.

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Spelad undervisning ger nya intryck

16 maj 2016 it i skolan

Kan spel vara framtidens verktyg för lärande? Det tror i alla fall lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.