EU ger grönt ljus för ny datalag – techbolag får mer ansvar

Lady Justice Framför Eu Flagga

Foto: Adobestock.

EU:s instanser har diskuterat färdigt och formuleringarna i nya Digital Services Act är nu klara. Olagligt innehåll, integritet och annonsering är några av områdena som omfattas i den nya lagen som träder i kraft 2024.

En stor milstolpe för EU-medborgare, skriver inremarknadskommissionären Thierry Breton på Twitter.

EU-kommissionen, ministerrådet och Europaparlamentet har efter långa förhandlingar kommit överens om formuleringarna i nya Digital Services Act (DSA). Lagen ska innebära en ny verklighet gällande bland annat hatiskt eller olagligt innehåll på sociala medier, riktad annonsering och hämdnporr.

Kortfattat kan man säga att nya lagen innebär att bland annat techbolag får mer ansvar för innehållet på deras plattformar. EU-toppar har flera gånger påpekat att nya lagen kommer till för att skydda privatpersoner mot de stora techbolagen. 

Några av de större nyheterna är:

  • Användare ska få mer insyn hur i plattformars algoritmer fungerar.
  • Plattformar måste radera olagliga produkter, innehåll och tjänster snabbare efter att de har rapporterats.
  • Unga ska få ett starkare skydd mot personligt riktade annonser.
  • Användare ska informeras bättre om hur innehåll rekommenderas för dem.

Bolag som bryter mot reglerna i DSA kan tvingas böta upp till sex procent av sina globala årsinkomster.

Vid sidan av DSA finns även förslaget DMA (Digital Markets Act) uppe på bordet. Där är målet att reglera marknaden och tvinga stora nätaktörer som exempelvis Google, Meta och Amazon att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.

Källa: SVT, Svensk Handel, M3

25 april 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng