It-bolagens viktigaste spaningar inför 2022

Mats Jentzen, Dell; Therése Treutiger, Microsoft; Fredrik Nygren, Netapp Ny

Bredare säkerhet, bättre koll på data, hållbarhet i alla led och större krav på den hybrida arbetsplatsen. Dessa områden blir viktigast för verksamheter att fokusera på enligt några av it-branschens största bolag som Voister har pratat med.

Mats Jentzen, Sales Director Client Solutions, Dell. 

Mats Jentzen, Dell2

Mats Jentzen, Sales Director Client Solutions, Dell. Foto: Dell

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?

Fortsatt fokus på sustainability, säkerhet, artificiell intelligens och arbetsplats som tjänst.

Lösningar för samverkan och ökad produktivitet i kombination med en optimal upplevelse.

Vad kommer vara Dells enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

Säkerställa att våra kunder och partners får en stabil tillgång av produkter.

Arbetsplats som tjänst och en helhetsupplevelse för användarna samt förenkla för it-avdelningen.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Säkerhet i kombination med molnbaserad hantering av sin klient infrastruktur.

Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions,​ HP. 

Stefan Jeleby Hp

Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions,​ HP. Foto: HP

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?

Endpoint security – inbyggt skydd i alla enheter baserat på zero trust. Ett område vi jobbat med under många år och vi såg under 2021 ett antal uppmärksammade attacker i Sverige som sätter ytterligare fokus på vikten av att ha säkerhet inbyggd i alla lager och alla delar av it-miljön.

Innovation inom hybrid work – vässade funktioner för samarbete och digitala möten kommer värderas allt högre för att underlätta arbete hemifrån och från andra platser utanför kontoret.

Data Science/Edge Computing – analys av stora datamängder i nära anslutning där datan skapas på så kallade edge-enheter när genererad data överstiger tillgänglig IP-bandbredd för att transportera data till och från molnet.

Modern hantering i driftsättning av klientmiljöer – en trend som pågår och fortsätter under 2022.

Vad kommer vara HP:s enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

Vårt mål är att vara the most sustainable and just technology company by 2030 – det vill säga att vara världens mest hållbara och rättvisa företag 2030. Ett långsiktigt mål som vi fortsätter ta oss till under 2022.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Det hybrida arbetssättet. Hur arbetsplatsen ska utformas efter nya krav på digitala möten – både hemifrån och från kontoret.

Marcus Bäckrud, Sverigechef, HPE Aruba. 

Marcus Bäckrud Hpe Aruba

Marcus Bäckrud, Sverigechef, HPE Aruba. Foto: HPE Aruba

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?Det kommer vara ett fortsatt fokus på säkerhet efter förra årets händelser, framför allt kopplat till förändrade arbetssätt i organisationer och att it hela tiden stärker sin roll i kärnverksamheten.

Att vara eller icke vara i molnet. Molndialogen mognar ytterligare och blir mer affärsdriven i stället för teknikdriven. Dialogen påverkas av geopolitiska händelser, utredningar och konflikter inom offentlig verksamhet, informationssäkerhet och användarintegritet. Vi kommer se en tydligare mix av privata moln, lokalt hostade och publika miljöer hos organisationer.

Konsumerbar it. Det kommer finnas en högre efterfrågan av finansiella modeller inom it-investeringar, både levererad som tjänst och till interndriftsmiljöer.

Vad kommer vara Arubas enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

Vi upplever ett enormt gensvar på vår arkitektur, Aruba ESP (Edge Services Platform). Vårt största fokus kommer vara att berätta om de positiva resultat våra kunder och deras användare upplever.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Hitta ert ekosystem av starka kompetenser och bygg de relationerna starka. En återkommande utmaning är att hitta kompetens, använd partnerskap för att lyckas. Utgå från verksamhetens behov och utmana marknaden, vi ser alldeles för många förfrågningar och projekt som fortsatt utgår från historisk preferens.

Daniel Lindberg, Sverigechef, Lenovo. 

Lenovo Daniel Lindberg proffe.jpg

Daniel Lindberg, Sverigechef, Lenovo. Foto: Lenovo

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?

Vi ser att ”work-from-anywhere” är det nya ”work-from-home” och att produkterna fortsätter att möjliggöra för människor att genomföra sitt arbete oavsett var de är någonstans. Det är frågan om att förbättra bild- och ljudupplevelsen och det är också frågan om att ha batterikapacitet att klara en hel arbetsdag och slutligen är det frågan om att hålla hög säkerhet därifrån du väljer att arbeta. Allt handlar om att förbättra upplevelsen för användaren.

Vad kommer vara Lenovos enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

Den viktigaste satsningen från Lenovos sida är att vi har slagit ihop våra affärsområden och nu kan erbjuda hela produkt- och tjänstelinjen från stora datacenterlösningar till klienter och även mobiltelefoner. Det finns ingen annan tillverkare som kan visa upp motsvarande bredd.

Om vi tittar på produktsidan firar vi 30 år med Thinkpads och vi har börjat firandet med att lansera helt nya Thinkpad Z-serien som kommer i en 13”- och en 16”-variant. Det är en traditionell Thinkpad gällande hög kvalitet, innovativa lösningar och en enastående design. Vi är mycket stolta över att Thinkpad Z är tillverkad i stor utsträckning av återvunnet aluminium och återvunnet veganskt läder. Förpackningen är 100 procent nedbrytbar och tillverkad av bambu- och sockerrörspasta. Till och med nätadaptern är tillverkad av återvunnet material.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Utan tvekan behöver verksamheter sätta strategier för att öka sin digitaliseringsnivå och att fortsätta att investera i sin it-miljö. Pandemin har gjort att många verksamheter har sett möjligheter att ha anställda på fler platser än på själva kontoret och då behöver hela infrastrukturen kring det uppgraderas. Det arbetet är långt ifrån färdigt för många verksamheter.

Therése Treutiger, Director Global Partner Solutions, Microsoft Sverige. 

Therese Treutiger (1)

Therése Treutiger, Director Global Partner Solutions, Microsoft Sverige. Foto: Microsoft

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?

Säkerhet är högaktuellt och att skydda verksamheten från olika former av it-attacker har aldrig varit viktigare. Det gäller också under 2022. Ett bra exempel för att påvisa omfattningen är att på Microsoft tar vi varje dag emot över 24 biljoner säkerhetssignaler som våra drygt 4 000 säkerhetsexperter runtom i världen analyserar i syfte att skydda våra kunders data. Och det går att skydda sig: uppemot 98 procent av alla intrångsförsök går att avvärja genom enkla åtgärder som bland annat användandet av ett antivirusprogram, implementeringen av multifaktorsautentisering samt en löpande uppdatering av mjukvara.

Det hybrida arbetslivet. Det senaste året har metaverse verkligen etablerat sig i diskussionen i techbranschen. Metaverse är till viss del en komponent i en större förändring som pågår och som jag tror vi kommer se mycket mer av under 2022 – nämligen teknikens roll att hjälpa organisationer att anpassa sig och hålla ihop samarbete. Rent tekniskt kommer det ske en stor omställning av såväl kontoren som mötesrummen och möteskulturen. Kanske blir 2022 till och med året där vi agerar som holografiska avatarer i Teams-möten.

Datadrivna insikter. Möjligheterna är enorma för företag som tar vara på den data som finns lagrad i molnet och som med hjälp av AI kan få databaserade insikter och utveckla sin affär. Speciellt när det kommer till hållbarhetsarbete är jag övertygad om att datadrivna insikter kommer spela en viktig roll. Att använda teknik, som till exempel Microsoft Cloud for Sustainability, för att mäta och ta ansvar för sina koldioxidutsläpp är en spännande utveckling som innebär att vi kan göra skillnad på riktigt, tillsammans.

Vad kommer vara Microsofts enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

I november öppnade vi vår hållbara datacenterregion i Sverige för kunder och partners. Det var givetvis en viktig milstolpe för oss, och som på ett sätt ”förkroppsligar” våra viktigaste prioriteringar framåt: att arbeta med svenska företag och organisationer för att få driva en hållbar digitalisering som skapar nya möjligheter till innovation och utveckling med en teknik som är både hållbar och trygg.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Vi behöver fortsätta på den digitala transformationsresan som pandemin tvingade fram. Vi har i dagsläget en omvärld där allt inte är förutsägbart vilket innebär att det flexibla hybrida arbetslivet kommer att vara här för att stanna. Här måste vi som ledare, medarbetare och företagsledningar tillsammans ta fram en strategi för att skapa en hållbar och energifylld hybridarbetsmiljö.

Möjligheterna finns i att ta tillvara teknikens förmågor genom att skapa interaktion med vår omvärld, såväl kunder som medborgare, med hjälp av nya innovativa lösningar med hög säkerhet. Att därför se över sitt företags och verksamhets säkerhet bör finnas på alla verksamhets- och företagsledningars agenda.

Fredrik Nygren, Senior SE Manager Sweden, Netapp. 

Fredrik Nygren Netapp

Fredrik Nygren, Senior SE Manager Sweden, Netapp. Foto: Netapp

Vilka nya it-trender tror du framförallt vi kommer att se i år?

Jag tror att 2022 blir året då många svenska företag börjar bygga sina egna data fabrics för att knyta ihop det egna datacentret med de publika molnen, vilket i sin tur är ett led i att kunna använda molnet som en naturlig förlängning av den befintliga it-miljön.

Vad kommer vara Netapps enskilt viktigaste satsning på den svenska marknaden 2022?

Vi fortsätter ta hem det bästa från molnet till ditt datacenter, och tar med oss stabiliteten och tryggheten från Netapp i datacentret ut i molnet. Ett exempel på det är Astra Data Store – en containerbaserad molnlagring för containers och virtuella maskiner som kommer att kunna köras i molnet och ditt eget datacenter.

Vilket område eller vilken trend ser ni blir viktigast för svenska verksamheter att sätta en strategi för?

Dataklassificering. Det är först när du vet vilket data du har och var det finns idag som du kan välja vilka applikationer och vilket data som lämpar sig för molnet eller som kan användas för nya AI-projekt. Vi behöver inte återuppliva de gamla, långa inventeringsprojekten igen. Netapp har mjukvaror som kan hitta och klassificera ditt data med hjälp av AI så att verksamheten får ett beslutsunderlag idag istället.

25 januari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Therese Bengtner, Tim Leffler, Fredrik Adolfssondigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng