Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Osund gaming

Gaming Forskning

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Jag har tidigare jobbat som klinisk psykolog och då träffade jag många unga som uppvisade symptom på dataspelsberoende. När jag kom på det här projektet kändes det självklart att anmäla mitt intresse, säger Christian Bäcklund, doktorand i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet och personen bakom forskningsprojektet. 

Enligt WHO:s ICD 11, International Classification of Diseases, är numera dataspelsberoende ett diagnostiserbart beroende. Det uppvisar många likheter med andra beroenden, exempelvis konflikter med omgivningen då personen får vissa beteendeförändringar. Det kan även leda till att personen slutar gå till jobbet eller skolan. 

Det finns även samband mellan personlighetstyp och missbruksrisk. Om en person har låg samvetsgrannhet, det vill säga förmågan att agera självdisciplinerat och målinriktat, samt hög neurocitet, det vill säga emotionell sårbarhet, ökar risken för att hamna i ett beroende. Det har ibland till och med gått så långt att personen med dataspelsberoende visat upp fysiska avhållsamhetssymptom via skakningar i händerna. 

Hitta psykologiska faktorer

I projektet vill man identifiera viktiga psykologiska faktorer som kan vara relevanta att fånga upp i screeningformulär, vilket är ett antal frågor där patienten får göra en självskattning som kan ligga till grund för en diagnos. Det finns redan ett antal sådana internationellt, men inget heltäckande. Materialet kommer att bestå av data från vårdcentraler och psykiatriska enheter. 

Christian Bäcklund vill dock påpeka att dataspel även kan ha många positiva aspekter, såsom ett ökat välmående och lindrande av depressioner. Det är även ett bra sätt för barn att utveckla strategier att hantera sina känslor. I somras lanserades ett spel som psykologer i USA skriver ut som terapimetod för personer med ADHD. 

Vi måste bli bättre på att skilja mellan konstruktivt och destruktivt dataspelsbeteende, säger Christian Bäcklund.

Källa: Luleå tekniska universitet

22 september 2020 Uppdaterad 25 september 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt

Digit Hub stödjer automation i Skåne

17 maj 2021

Flödesdata i Landskrona och automatiserade processer för möbeltillverkningsföretaget Vilax. Det är två digitaliseringsprojekt som nu får stöd av initiativet Digit Hub. Beslut om stöd till nya projekt fattas under hösten 2021 och verksamheter kan redan nu anmäla sitt intresse.

Teams lär elever att läsa

17 maj 2021

Microsofts nya verktyg Reading Progress ska hjälpa skolelever att förbättra sina läsfärdigheter. Elever spelar in sig själva när de läser och läraren kan bland annat bedöma noggrannhet, uttal och antal ord per minut.

Automation ökar oron för jobben

12 maj 2021

Allt fler tror att automatisering och andra it-lösningar innebär att deras arbete kommer att försvinna. Ljuset i mörkret är att många är positiva till att vidareutbilda sig, vilket ställer krav på arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från PwC.

IOS-spårning nekas av 96 procent

12 maj 2021

Hela 96 procent av amerikanerna och 88 procent globalt säger nej till appspårning, efter uppdateringen till IOS 14.5. De höga siffrorna kan ses som ett hårt slag mot bland annat Facebook. 

Windows 10 görs om

12 maj 2021

Microsoft tar nu ett omtag med Windows 10 och kommer med justeringar på sådant som inte har ändrats sedan Windows 95. Bland annat blir de gamla ikonerna på tjockskärmen ett minne blott.

Bitcoins betalar Banksy-verk

11 maj 2021

Bitcoins kommer kunna användas som betalmedel när Banksy-tavlan Love is in the air auktioneras ut av Sotheby’s. Auktionen planeras till den 12 maj och buden förväntas starta på drygt tre miljoner dollar.