Inspektion på Postnord

lådor som flyger.jpg
Datainspektionen granskar Postnord och Cdon för att ta reda på hur bolagen använder samtycke för att samla in kunduppgifter. Samtycke är just nu ett prioriterat område för Datainspektionen. 

– Vi granskar de här bolagen eftersom de använder samtycke på olika sätt för att samla in kunduppgifter. Genom att granska olika aspekter av samtycke kommer vi att kunna ge vägledning även till andra företag för när de kan använda samtycke och hur ett sådant bör vara utformat, säger Jennie Grön som deltar i granskningen.

Nu har turen att granskas av Datainspektionen kommit till Postnord och Cdon. Datainspektionen kommer även att se över Bonnier News rutiner efter att ha inlett en granskning av Bonnier Magazine och Brands i juni.

Samtyckte är just nu ett av Datainspektionens prioriterade områden. I juni inledde myndigheten arbetet att granska hur företag använder samtycke för att samla in kunduppgifter, vilket  går i linje med Datainspektionens uppdrag att med hjälp av tillsyn skapa vägledning och praxis för hur reglerna i dataskyddsförordningen ska följas.

Källa: Datainspektionen

31 oktober 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng