Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Helsingborgs nya bikupa

HBG Works är den första kommunala acceleratorn i Sverige. Här får kommunala bolag och förvaltningar hjälp att komma fram till inom vilka områden och verksamheter de ska digitalisera. Samtidigt fortsätter kommunen att utveckla nya chattbottar som kan underlätta vardagen för medarbetare och medborgare.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 24 juni 2019 digit

– På Helsingborgs stad har vi nyligen haft invigning och etablerat det vi kallar för HBG Works. Det är en plats där vi ska hjälpa våra förvaltningar och verksamheter inom staden att hitta de bästa idéerna och komma fram till vad man kan digitalisera, säger Pernilla Nilsson, enhetschef Kund och Kvalitet på digitaliseringsavdelningen på Helsingborgs stad.

Hur kan HBG Works hjälpa till där?

– Vi har tagit fram den här modellen och idag finns det väldigt mycket olika initiativ ute i staden, och HBG Works är ett sätt att samla dem på ett och samma ställe för att kunna få den hjälp man behöver. Detta är ingenting som vi på Digitaliseringsavdelningen har kommit fram till utan det är förankrat och ett politiskt beslut i Helsingborgs stad att vi ska göra detta. Vi har blivit den första kommunala acceleratorn i Sverige och satsar hårt på digitaliseringsfrågorna.

Hur lyckas ni?

– Jag tror att det är viktigt att förvaltningarna eller bolagen ägandeskap över sina egna frågor, men att vi kan hjälpa dem på det här pedagogiskt framtagna arbetssättet att komma fram till vilka saker som är bäst. Vi är ingen fabrik som kommer att göra detta till någon annan utan vi är en del på vägen för att kicka igång dem.

Och ni har precis startat?

– Vi flyttade in i februari men redan innan vi flyttade in hade vi börjat arbeta med det här tankesättet. Platsen i sig är bara nästa steg.

Vad händer härnäst?

– Vi arbetar mycket med att göra oss hörda i staden och vill att man ska känna till att vi finns. Vi är varken ett kontorshotell eller konferensanläggning men i dagsläget är vi väldigt öppna med att man får komma och vara hos oss eftersom vi vill att platsen ska kännas som ett naturligt ställe att komma till för att få hjälp. Vi försöker etablera vårt namn.

Två år fram, hur ser HBG Works ut då?

– De som sitter där fast placerade är vårt digitala utvecklingsgäng som bland annat ansvarar för vår webb och vårt intranät, men också våra chattbottar. Vi har en chattbot i dagsläget för vårt kundcenter som heter Sally och som svarar på frågor specifikt om vuxenutbildning för våra medborgare. Vi har också plockat fram en intern chattbot som vår it-support använder för våra medarbetare. På det området vill vi förstås utvecklas med chattbottar som kan hjälpa till med olika frågor och kanske ta emot samtal.

– HBG Works är ett projekt som vi har fått pengar för under en viss tid, men vi vill förstås bli så pass etablerade att vi kan bli permanenta. Att man ser att det funkar och att vi tillför en process som staden vill behålla.

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

chattbot-skapa-egen-eskilstuna.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Så gör du en chattbot i Azure

15 feb 2019 digit

Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.

uppsala-kommun.jpg
video

Uppsala väljer VxRail

22 maj 2019 digit

Uppsala automatiserar arbetet för sin it-avdelning med hjälp av VxRail från Dell Technologies. Den hyperkonvergerade lösningen kommer att ge en hög tillförlitlighet och fokus kan istället läggas på att leverera bra välfärd till medborgarna i kommunen. 

trelleborgs-hamn.jpg

Trots kritik – Trelleborg följer lagen

4 mar 2019 digit

Trelleborgs användning av automatiserat beslutsstöd har fått kritik i en uppmärksammad EU-rapport om användningen av algoritmer. Men kommunen hävdar att allt görs rättssäkert.

varsadd-med-traktor.jpg

Sveriges smartaste by

21 mar 2019 digit

Nu startar Veberöd med knappt 5 000 invånare ett projekt för framtidens samhällsplanering. Målet är att testa nya lösningar för hållbar utveckling, minska klyftan mellan beslutsfattare och medborgare, och inspirera andra byar i Sverige och utomlands.

atletisk tjej gör jättehopp med röd bakgrund.jpg (1)
video

Ale med steget före

8 maj 2019 digit

Ale kommun insåg tidigt vikten av digitalisering för att säkra invånarnas behov av service och vård. Nu är man lika tidigt ute med en egenutvecklad chattbot som snart blir en tillgång för hela förvaltningen.

hund-960640.jpg

Bada smart i (Troll)hettan

26 jun 2019 digit

I Trollhättan har man placerat IoT-sensorer som mäter vattentemperaturen på kommunens badplatser. Därmed kan du nu hålla koll på tempen både innan du åker till badet och när du väl är där.

någon håller i två nycklar framför en dörr.jpg
video

Så blir Helsingborgshem smart

12 aug 2019 digit

Internetuppkopplingen i hyresfastigheter måste bli lika självklart för fastighetsförvaltare som kylen i köket eller duschen i badrummet. Först då kan alla leverantörer som står beredda att bygga det smarta hemmet komma igång på allvar. Det menar Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson.

grönt fält och blå himmel.jpg
video

Qstar helt digitalt

18 jun 2019 digit

Det svenska bolaget Qstar Försäljning har omkring 400 bensinstationer från Abisko till Skanör och finns framförallt på mindre orter. Björn Dilton tillträdde som CIO för drygt ett år sedan och fokus är både på en säker infrastruktur och framtidens smarta och kundanpassade lösningar.