Så lyckas e-handeln

fint-paket-med-glitter-bakom.jpg

En ökning av e-handelskonsumenter som bor i storstäder utmanar återförsäljare och logistikpartners att erbjuda snabbare och mer bekväma leveranser. Flexibla transportnätverk, automatisering och hantering av data är några nyckelfaktorer för att lösa den svåra logistiknöt som kallas sista milen.

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång, enligt ny forskning. I studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer har DHL och Euromonitor identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer; närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik, samt hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt. DHL utvecklar specifika lösningar för att hjälpa e-handelsföretag att nå sina slutkunder snabbt och effektivt, från att utveckla effektivare transporter inom städer till att lägga till mer automatisering i våra leveransnätverk, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL, i ett pressmeddelande.

Kampanjdagar utmanar

Rapporten konstaterar att ett antal urbana trender skapar olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av så kallad säsongslogistik till följd av populära kampanjdagar som Black Friday skapar ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet för att klara av snabba volymsvängningar. Här är rapporten förslag att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur.

DHL och Euromonitor har identifierat en så kallad FAD-modell, Flexible Transport Networks, Automation and Data, som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkra sin konkurrenskraft för den sista milen. Med ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk kan e-handelsföretag på alla marknader erbjuda mer effektiva sista milen-leveranser.

21 december 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng