Favoriter hotar integriteten

smartphone-med-gulliga-appar.jpg

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.

– I en population på 3,5 miljoner användare var 99.7 procent unika i vilka appar man använde. Därför blir informationen om fingeravtryck snabbt en fråga om hur en persons integritet ska skyddas, säger Håkan Jonsson, doktor i datavetenskap vid Lunds tekniska högskola, LTH, i ett pressmeddelande.

Håkan Jonssons forskning visar att en illvillig person bara behöver använda fyra appar från en mobilanvändare, valda efter popularitetsrankning, för att kunna återidentifiera över 90 procent av användarna via det digitala fingeravtrycket.

Annonsörer och kriminella

Via fingeravtrycket kan man avgöra en persons ålder, kön, religion, sexuell läggning. Det som tidigare betraktades som statistik är idag mycket känslig information, eftersom en individs identitet kan avslöjas och utnyttjas i ovälkomna reklamsammanhang, påverkanskampanjer eller något ännu värre

Det absolut största caset för insamling av denna typ av data är en mångmiljardbusiness - annonsmarknaden.

håkan jonsson, doktor i datavetenskap, ltu

– Ett annat potentiellt missbruk är utpressning eller identitetsstöld. Om du har Tinder och är gift. Men de är ju mer direkt kriminella och inte lika omfattande. Jag anser att annonseringsfallet är det absolut viktigaste.

GDPR en nyckel

Många app-konstruktörer samlar in data från telefonen och säljer vidare till annonsörer via de unika fingeravtrycken. Informationen hamnar i databaser med uppgifter om miljoner användare.

EU-länderna anser att tredjepartsaccess till personlig data som känsligt, och respekt för privatlivet står med i organisationens konvention om mänskliga rättigheter.

– GDPR kom till för att säkerställa att denna rättighet uppfylls av alla som vill samla in data om personer. Det absolut största caset för insamling av denna typ av data är en mångmiljardbusiness - annonsmarknaden, avslutar Håkan Jonsson.

19 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldsäkerhetFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng