Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Appar glömmer barnen

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 november 2018 it i skolan

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

– Det är vanligt att lärare och barn har olika perspektiv på de digitala aktiviteterna. När lärarna vill att barnen ska använda datorplattor och appar som pedagogiska verktyg och barnen istället vill spela leder det till att barn och lärare får svårt att mötas. Följden blir att barnen tappar intresset för att delta i aktiviteterna, säger avhandlingens författare Malin Nilsen i ett pressmeddelande.

Hon har i sin avhandling studerat barns och lärares samspel i förskolans aktiviteter med datorplattor och appar. Till skillnad från mycket av den tidigare forskningen om barns användning av digital teknologi, som har utgått ifrån att teknologierna bär på antingen risker eller möjligheter för barn, tar hennes avhandling utgångspunkt i faktisk användning. För sin avhandling har Malin Nilsen gjort videoobservationer och intervjuer vid tre förskoleavdelningar med 44 barn.

Pedagogisk potential

Det visar sig att digitala och analoga aktiviteter kan skilja sig mycket åt när det gäller innehåll och deltagande, det vill säga vilken pedagogisk potential som finns i de olika aktiviteterna. I avhandlingen visas detta när barn får spela memory i såväl analog som digital form. De analoga aktiviteterna är mycket tävlingsinriktade och kretsar kring barnens samtal om och fysiska hantering av spelbrickorna som räknas, sorteras och tjuvkikas på.

– När barnen spelar memory digitalt utvecklas istället individuella aktiviteter där barnen spelar en i taget och inte tillsammans. Fokus ligger här på att utforska appens inställningar och på att spela genom trial-and-error, alltså att spela genom prova sig fram, snarare än genom strategiska val, säger Malin Nilsen.

Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning.

malin nilsen , forskare, göteborgs universitet

Dålig design

Hon visar det problematiska med att utgå från att de så kallade pedagogiska apparna fyller en självklar pedagogisk funktion för barn.

– Barnen lär sig i första hand att spela apparna, de tar inte till sig av det pedagogiska innehållet i någon större utsträckning. Det beror på att många pedagogiska appar är bristfälligt designade och inte har utvecklats utifrån ett barnperspektiv. Lärares stöttning av barnen blir därför en avgörande faktor för hur aktiviteterna utvecklas och vilket lärande som görs möjligt, säger Malin Nilsen.

Senaste nytt

FOI varnar vården

5 juni 2020

Under pandemin är vården ett utsatt mål för cyberattacker. Alltifrån vanliga hackare till stater och underrättelsetjänster utnyttjar den nya situationen. Det visar en ny studie från FOI.

Skolsajt nominerad

5 juni 2020

Krishanteringsprojektet Skola Hemma är nominerat till Guldlänken. På sajten finns material för lärare och skolledare, vilket har varit ett stöd under coronapandemin.

AI gör Stena hållbart

4 juni 2020

Stena Line minskade under 2019 sina koldioxidutsläpp totalt och per transporterat ton ombord på fartygen. AI-assistans och mer energieffektiva fartyg är några av anledningarna till att rederiet nu är tio år före den internationella sjöfartens utsläppsmål.

Ett nytt Twitter

4 juni 2020

Twitter provar nya konversationsinställningar. Med den nya testversionen kan användare välja ifall de vill att alla personer, endast taggade personer eller konton de följer kan svara på tweets. 

Först med 5G-roaming

3 juni 2020

Nu lanserar Tele2 5G-roaming, vilket innebär att bolagets svenska kunder kan surfa med den nya radiotekniken i Sverige och internationellt. 

AI mot covid-19

3 juni 2020

Bildanalys kan öka möjligheterna att sätta rätt diagnos vid covid-19. Det hoppas forskare vid KTH och Karolinska universitetssjukhuset. Resultaten får betydelse både för kommande pandemier och för sjukhus utan specialiserad vård.