Almi investerar i hälsa

felicia-doktor-hg_2.jpg

Felicia Provender har fått flera utmärkelser för unga innovatörer.

Det enorma intresset för hälsa och kost återspeglas i mängder av tips på nätet. Med HealthGoing.com vill Felicia Provender samla kvalitetsmärkt vägledning grundad på forskning. Med stöd från Almi Invest är målet att bli den ledande sökmotorn för en sundare livsstil.

– Jag gjorde en studie av HealthGoing med hjärtpatienter som inte var vana att använda digitala verktyg. När vi började berättade exempelvis en patient om sin nedstämdhet och låga förväntningar på framtiden. När studien var klar visade resultaten att samma patient mådde mycket bättre och kände tillförsikt inför framtiden. Skillnaden var tillgången till bra, individanpassade träningstips och recept som utgår från det som finns hemma. Precis så vill jag att sajten ska fungera för alla användare - den ska ge motivation och göra vardagen enklare och bättre, säger Felicia Provender som driver HealthGoing.com, det första digitala hälsoverktyget med kvalitetssäkrat innehåll.

Kostråden en djungel

Tankefröet till sajten som nu har 20 000 användare/månad och precis fått utvecklingsstöd från Almi Invest fick näring för lite knappt tre år sedan när Felicia Provender drabbades av en skada.

– Jag läste till hälsocoach på Karlstad universitet och slogs för första gången av hur mycket skräp det fanns på nätet när det gäller kost och träning, samtidigt som det är så viktigt att man hittar rätt. Den insikten växte när jag själv behövde råd och hjälp och började leta mer systematiskt. Om det är en djungel på nätet när det gäller träningstips, är det ännu värre när det gäller kosten. Det här är ett extra stort problem för den som kanske inte är van att söka information och ger upp på vägen.

Sommarkurs i digitalisering

Redan från början var det beteendet, att söka information om kost och träning, som intresserade Felicia Provender. Målet var därför att utveckla en sökmotor med bra och individanpassad filtrering. Inte helt enkelt för en person utan teknisk bakgrund.

Allt material som läggs upp ska vara neutralt, transparent och baserat på forskning och inte på åsikter.

Felicia Provender, grundare av HealthGoing.com

– Sommaren för två år sedan deltog jag i kursen Digitalisera Mera, som ordnades av Drivhuset Karlstad för de som ville göra verklighet av en digital affärsidé. Det var en helt fantastisk start och där fick jag kontakt med en duktig teknikpartner och Drivhusets hela team som hjälpte mig ta fram en första prototyp. Under resan har jag blivit helt hooked på digitalisering.

Tung faktakoll

Samtidigt som arbetet med HealthGoing tog över allt mer av Felicia Provenders tid och intresse tog hon sin examen som hälsocoach och läser idag en master i e-hälsa. Hennes akademiska bakgrund är en förutsättning för att göra de omfattande kvalitetsgranskningarna av innehållet på sajten.

– Allt material som läggs upp ska vara neutralt, transparent och baserat på forskning och inte på åsikter. De personer som presenteras, till exempel personliga tränare, ska ha CV och referenser som går att validera och de får inte göra reklam för andra produkter, som några mirakelpiller med tveksamt innehåll. Allt material läggs in manuellt och vi länkar vidare till grundkällorna. Det här arbetet tar jättemycket tid, men i nästa version kommer publiceringen automatiseras även om granskningen görs som idag. Jag planerar också att starta en expertpanel som arbetar med granskningen.

Den primära användaren av HealthGoing är intresserad av kost och hälsa, men Felicia Provender vill gärna nå fler som hjärtpatienterna i hennes studie. Människor med stort behov av att förändra sin livsstil men som inte är vana vid digitala verktyg in sin vardag. Just potentialen för HealthGoing är en av hennes a-ha-upplevelser under utvecklingsarbetet.

– Vi gjorde en marknadsundersökning som visade på glappet mellan utbud och det globala behovet av en tjänst som vår. Det var en ögonöppnare för mig som någonstans hade tänkt att det var mina kompisar i Karlstad som använde sajten, säger hon och skrattar.

AI och wearables

Felicia Provender har bland annat utsetts till Sveriges Ungdomsentreprenör 2016, vunnit Venture cup IDEA top 20 2017 och AB Värmland samma år. I år har hon tilldelats SKAPA-priset för unga innovatörer i Värmlands län. Men livet som innovatör är inte alltid en fest.

– Jag har lärt mig mycket av att vara ung tjej som driver en startup. Jag trodde kanske att det skulle räcka att lyssna och agera på den feedback jag fått, men det är helt klart så att fler dörrar öppnas när du vinner tävlingar. Jag trodde aldrig att jag skulle bli företagare – men det här är det roligaste och bästa jag har gjort.

Samarbetet med Almi Invest gör det möjligt att gå vidare med nästa version av sökmotorn.

– Nu jobbar vi med kravspecen och målet är att omsätta delar av den innan årsskiftet. Med Almis investering kan vi utveckla sökfunktionen och i ett nästa steg jobba mer med AI, för skräddarsydda råd, och wearables. Förutom det ekonomiska stödet är Almi som bollplank en stor tillgång för det fortsatta arbetet. Om tre år hoppas jag att HealthGoing är en känd kvalitetsmärkning för trygg och säker hälsa på nätet i flera länder.

Känns det svårt att inte längre ha ensam kontroll?

– Min första drivkraft är att hjälpa människor och den visionen för företaget är viktigare än min kontroll. Nu ska vi bara hitta fler utvecklare och medarbetare med hälsoakademisk bakgrund för det behöver vi, avslutar Felicia Provender.

9 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i vårdenFoto emmy jonsson

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng