57 nyanser av cyberbrott

man med ansiktet i handen.jpg

Att cyberattacker orsakar problem och utmaningar är ingen nyhet. Mer anmärkningsvärt är skadornas omfattning för organisationer, samhällen och människor. En cyberattack kan orsaka allt från nyckelmedarbetare som slutar, till sjunkande aktiekurs och depression. Det visar ny forskning från universitetet i Oxford.

– Vi har gjort den första detaljerade undersökningen av vilka effekter en cyberattack kan ha, hur varierande de är och hur de sprider sig över tid. Det stora antalet, 57, bekräftar problemens omfattning och vi hoppas kunna bidra till en bättre förståelse för utmaningarna. Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT, säger Jason R.C. Nurse, docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet, som leder forskargruppen bakom studien.

Våra resultat kommer dessutom bli allt mer relevanta i takt med utvecklingen för IoT.

Jason R.C. Nurse, docent vid institutionen för datavetenskap vid Oxforduniversitetet

Fem kategorier

Forskarna har definierat och kodat de olika skadeverkningar som kan bli resultatet av en cyberincident och hur de kan förvärras över tid. Sammantaget identifierade forskarna fem olika kategorier för att uppskatta effekterna av en cyberattack:

  • Teknik
  • Ekonomi
  • Psykologi
  • Anseende
  • Service och samhälle

Varje kategori bedöms enligt sina kriterier och förutsättningar. Inom kategorin teknik finns förlust av och skador på infrastruktur, kategorin ekonomi omfattar fallande aktiekurser och sjunkande vinst. I psykologi-kategorin finns depression och känslor av skam och ångest.

Anseende omfattar försämrade kundrelationer, förlusten av nyckelmedarbetare och intensiv mediebevakning. I kategorin service och samhälle ingår störningar av vardagslivet i form av minskat förtroende för teknik och sämre sammanhållning och trivsel i den drabbade organisationen.

JP Morgan som exempel

Forskarna pekar på högprofilattackerna mot Sony, JP Morgan och datingsajten Ashley Madison som exempel med en rad negativa konsekvenser som ekonomiska förluster och psykiskt lidande för enskilda medarbetare och användare.

Nu hoppas forskarna att deras resultat ska ge företagsledningar och politiker ännu större förståelse och respekt för direkta och indirekta skador av cyberattacker, och på så sätt ytterligare öka intresset för hur man hanterar verksamhetskritisk digital infrastruktur.

Källa: eurekalert.org

 

29 oktober 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldsäkerhetFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng