Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

CIO försummad framgångsfaktor

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots detta uppger nästan varannan CIO att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation. Samtidigt saknar tre av fyra organisationer en digital strategi, visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 augusti 2018 ledarskap

glad-arbetsgrupp-i-mote.jpg

Deloittes CIO Survey undersöker hur CIO långsiktigt skapar värde i sina organisationer och hur rollen kan skifta från operativt fokus till att leda och driva verksamhetsförändring genom digitalisering.

– Idag genomsyrar teknologi och den digitala agendan ofta hela verksamheten. CIO har en viktig roll i att lära känna verksamheten och öka det vertikala samarbetet, inte minst med ledningsgrupperna. Dels för att kunna föra relevanta strategiska diskussioner kring digitalisering och innovation, men även se till att rätt prioriteringar och beslut tas kring digitalisering, som ofta har en teknologisk aspekt och påverkan, säger Kim Hallenheim, partner på Deloitte, som sammanställt Global CIO Survey 2018, i ett pressmeddelande.

Starka relationer

Rapporten visar en tydlig skillnad på organisationer som har kommit långt med sin digitalisering och de som ligger steget efter. Gemensamt för framgångsrika organisationer är att CIO samarbetar med hela verksamheten samt är delaktig i att utforma och verkställa organisationens övergripande digitala strategi. I dessa organisationer har CIO ofta en starkare relation med sälj- och kundfokuserade delar av verksamheten.

CIO-rollen är i stort sett oförändrad jämfört med tidigare års undersökningar. Över hälften av tillfrågade CIO:er är fortfarande inriktade på operationella frågor snarare än att leda organisationen genom digitalisering och transformation.

Deloittes undersökning Global CIO Survey genomfördes under perioden januari-mars 2018 med 1 437 CIO:er samt it- och verksamhetsledare inom 23 industrier från 71 länder.

 

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.