Robot väljer rätt ruta

Med drygt 100 anläggningar finns det inte mycket Ryds Bilglas inte vet om trasiga vindrutor. Men det finns fler rutor än bilmodeller och för snabba och korrekta glasbeställningar tar bolaget hjälp av en robot, berättar Camilla Thörnqvist-Carlberg, it-projektledare på Ryds Bilglas.

– Varje tillverkare och varje bilmodell har många olika varianter av vindrutor och just nu tittar vi på hur vi lättare kan identifiera glaset hos våra kunder. Det är en stor fördel för oss att kunna identifiera dem i ett tidigt skede och vi har börjat undersöka om bilder kan vara en hjälp. Tidigare har vi försökt ställa frågor men vi får inte alltid de rätta svaren.

Hur kan det gå till?

– Kunden tar ett foto av sin ruta och skickar till oss. Genom bilden kan vi identifiera om det till exempel finns en regnsensor, eller om det är något intelligent system i rutan som kräver en annan typ av glas. Målet är att kunna identifiera glaset för att kunna beställa rätt från början från vår leverantör.

Hur ser systemet ut som identifierar glaset?

– Tanken är att vi ska ha en robot som känner igen glaset och dess egenskaper. Vi driver utvecklingen tillsammans med en leverantör och vi hoppas vara i mål om cirka ett år.

– Nästa utmaning för oss är att verkstäderna ska kunna hantera alla olika glas, och där är tanken att utveckla VR-baserade utbildningar som också omfattar vilken skiftnyckel och andra verktyg som behövs för just den här rutan på den här bilmodellen. Den investeringen ligger lite längre fram, men det är min vision för framtiden.

1 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter tim lefflerdigitFoto fredrik kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng