Strategi i förändring för KappAhl

KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg

Att vara datadrivna med rätt teknik och infrastruktur i skön balans är modekedjan KappAhls väg bort från dyra butiksytor och dystra vinstvarningar. 

– Ryktet om butikens död är väldigt överdrivet. Idag äger kunden och vårt fokus ligger på unified retail där butiker och e-handel 24/7 erbjuder sömlös tillgänglighet, enkelhet och god service. Click & Collect, där kunden beställer på nätet och hämtar i butiken, Shop Online in Store och möjligheten att faktureras via Klarna även för köp i butiken är exempel på sådana lösningar, säger Karin Liberg, CIO på KappAhl.

Läs mer: Virtuella provrum lyfter Lindex

De senaste åren har på många sätt varit omvälvande för klädbranschen och KappAhl är inte ensamma om

Det är en omställning som påverkar hela vår bransch och som också ställer krav på fastighetsägare och hyresvärdar.

Karin Liberg, CIO på KappAhl

utmaningen att med ena foten i en traditionell affärsmodell återta marknadsandelar och öka sin lönsamhet samtidigt som konkurrensen från onlineföretagen ökar. Här gäller det bland annat att jobba smartare med dyra butiksytor.

– Det är en omställning som påverkar hela vår bransch och som också ställer krav på fastighetsägare och hyresvärdar. En väg framåt kan bli färre kvadratmeter med en delvis annan roll än idag. Kunden ska hela tiden hitta varorna online men kunna upptäcka, prova och givetvis handla i butiken. Mobilitet i butiken är ett prioriterat område för oss och här gör vi en viktig resa med frågor som tillgången till wifi och rätt tekniska förutsättningar för att möta kunden på golvet.

Kort om KappAhl

1953 av Per-Olof Ahl en kappaffär i en källare i Göteborg. Mottot var ”Vi ska ge många människor möjlighet att vara välklädda”. Idag har koncernen cirka 370 KappAhl- och Newbiebutiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien, alla under eget varumärke. Sverige är den enskilt största marknaden.

KappAhl har online-butik i Sverige, Norge, Finland och Polen samt en online-butik för Newbie Store i Storbritannien.

Huvudkontoret ligger i Mölndal söder om Göteborg. Här ligger också distributionscentralen som hanterar över 50 miljoner plagg varje år.

Källa: KappAhl

Kortare cykler

Det är inte enbart frågan om butikernas framtid som förändrats under de ungefär åtta år som Karin Liberg arbetat på KappAhl.

– När man pratar om strategier har tempot alltid varit högt i vår bransch men under de senaste åren har cyklerna blivit mycket kortare och kraven på att vara agila och flexibla bara växer. Vi tog fram en ny it-strategi för två år sedan och den behöver vi redan uppdatera.

Goda beställare

It-strategin har utvecklats för att motsvara kraven från en annan viktig utmaning.

– Det gäller att ha infrastruktur med balans mellan backend- och frontendplattformarna. Därför har vi sett över hur vi jobbar med arkitekturen idag och vilka plattformar vi behöver framåt. Vi jobbar även med att analysera vilka förmågor och kompetenser vi ska ha själva och vilka vi ska köpa som tjänst. Integration är ett exempel där vi tror på att hålla i själva. Köper du däremot tjänster är det också viktigt att vara en god beställare och kunna ställa rätt krav på leverantören.

Karin Liberg menar att det i allt högre utsträckning är kunden som styr och det gäller att ställa om till ett utifrån- och in-perspektiv i allt man gör i såväl logistik som designprocessen.

– Allt vi gör, gör vi med kunden i fokus och då gäller det att vårt erbjudande är relevant, att kunden hittar det han eller hon vill ha. Att vara datadriven blir allt viktigare för att fatta rätt beslut. Bred samverkan mellan verksamheten och it är en framgångsfaktor för KappAhl idag.

15 maj 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldledarskapFoto kappahl

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng