Chaufförernas bästa vän

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när byggmaterialkoncernen HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.

– Tidigare var chaufförerna tvungna att lämna in följesedlar på papper. Dessa skulle sedan skrivas in och det kunde ta ett par veckor innan informationen nått alla intressenter. Nu tar det istället några hundradels sekunder, säger Therése Hoc, projektledare inom byggmaterialkoncernen HeidelbergCement.

Intuitiv

Istället för att vänta tills all information har sparats på digital väg får nu både betongfabriken och kunderna, via appen, ett mejl när arbetet är genomfört och följesedeln är levererad.

Chaufförerna matar in all nödvändig information på en platta som de har med sig i bilen. Dessutom är plattformen för appen anpassad till företagets CRM-system och verksamheten slipper all pappershantering kring följesedlarna, vilket också ligger i linje med företagets miljömål.

– Det mest utmanande var att göra appen så intuitiv och lättanvänd som möjligt. När jag började här i april 2016 fanns ett underlag att utgå ifrån, och sedan dess har vi jobbat stenhårt i projektgruppen och med våra externa leverantörer för att arbeta fram ett bra gränssnitt, fortbilda vår personal och ta fram en lathund att lägga i varje betongbil. Överlag har lanseringen fungerat väldigt bra, säger Therése Hoc.

Ny mark utanför Sverige

Therése Hoc och hennes kollegor har arbetat i ett och ett halvt år med att utveckla appen. I Sverige blev de helt färdiga i slutet av förra året och nästa steg är att sjösätta den även i Danmark och Norge.

Digitala_följesedlar_appen.1PNG.JPG

HeidelbergCements följesedlar är numera digitala.

– Eftersom vi har verksamhet även i Norge och Danmark är det ett naturligt steg att lansera den även i våra grannländer. Längs med vägen har vi även inspirerat våra kollegor i Tyskland, Israel och på Island och hoppas på en digital framgång även där. Samtidigt som vi håller på att finkalibrera appen här i Sverige skissar vi på en följesedelsapp åt våra pumpmaskinister så att de ska få bättre överblick och planering av sin arbetsdag.

Vilka är era största utmaningar?

– Vi är ett globalt företag med runt 60 000 anställda och vi har inte alltid den flexibilitet som kan finnas hos mindre bolag. Branschen är ganska traditionell och man har gjort som man har brukat och koncentrerat sig på sin kärnverksamhet: att producera och leverera byggmaterial. Men jag märker att allt fler ser nyttan med att digitaliseras så det har börjat satsas en hel del nu, vilket är välkommet.

30 januari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto adobestock, heidelbergcement

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng