Barnens rätt i digitvärlden

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

När Bris introducerade Abused Emojis fick organisationen en stor internationell uppmärksamhet. Nästa steg är att utveckla en smart Brisbot.

– Jag är oerhört stolt över det arbete vi har uträttat. När jag började i mitten av 2013 satt personalen som gav barn och unga stöd utspridda i landet. Nu sitter vi allesammans i Stockholm och har kommit närmare varandra och hjälps åt med idéer och utveckling för att möta barnen på de digitala plattformar där de rör sig, säger Silvia Ernhagen, kommunikationschef på Bris och en av de nominerade till Årets digitaliseringsledare.

Abused Emojis

En av alla nya innovationer hos Bris kallas för Abused Emojis (orättvist behandlade/misshandlade Emojis.) Idén föddes 2014 när Apple utökade sin palett av emojis. Silvia Ernhagen och hennes kollegor började då diskutera med sin reklambyrå om det inte fanns utrymme för Bris att själva lansera emojis.

– Det är många som hör av sig till oss som har varit med om väldigt jobbiga saker och ibland kan det vara svårt att sätta ord på vad det är som har hänt eller hur man känner sig, säger Silvia Ernhagen.

Byråns idé att skriva ett engelskt pressmeddelande och skicka ut i England och USA var mitt i prick. De närmaste veckorna sköt nedladdningen av Abuse Emojis i höjden och hamnade på topp 10-listan i svenska app store.

abused-emoji-inline.jpg

Några av Apples orginal-emojis som här har förändrats något och blivit Bris Abused Emojis

– Bland annat plockade CNN upp nyheten, och på den vägen spreds det sedan hem till oss i Sverige. Vi har en ganska liten administrativ enhet på Bris med en tajt budget och vi har alltid som mål att göra något som gynnar barnen samtidigt som vi får annan uppmärksamhet. Det lyckades vi verkligen med med Abused Emojis, säger Silvia Ernhagen.

Chattbottar

En central del i Bris arbete är kontakten mellan kuratorer och barnen, det vill säga det mänskliga mötet. Därför fanns det funderingar om byråns förslag om en chattbott verkligen var rätt väg att gå men ganska snabbt var hela organisationen med på tåget. Med facit i hand har tjänsten fyllt en funktion för de barn som vill ha kvalificerade svar på vanliga frågor.

Årets digitaliseringsledare

Årets Digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hôtel i Stockholm.

Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

Frågorna och svaren har tagits fram av kuratorerna som arbetar på Bris och i dagsläget är de mer som en en digital version av vanliga frågor och svar än en smart chattbot, men ambitionen är att utveckla den ju mer lättillgänglig ai-tekniken blir.

– Vi ville undvika att barn får god dag yxskaft-svar på allvarliga frågor, så därför valde vi att ha frågor och svar som vi bestämt på förhand. Brisboten, som den heter, finns tillgänglig i Messenger och i chattappen Kik, men vi har också gjort det möjligt för barnen att komma åt den på vår sajt när man sitter och väntar i telefonkö, säger Silvia Ernhagen.

Nytt kvällsgränssnitt

Den senaste tiden har mycket av det digitala arbetet på Bris handlat om att göra sajten mer funktionell och göra gränssnittet mer intuitivt, samtidigt som man byggt en app för chatten – och ett helt nytt utseende på webben under kvällstimmarna.

– Vi har telefon- och chattid fram till 21.00 men för att inte bli helt osynliga när vi inte har dessa kanaler öppna bestämde vi oss för att ta fram ett slags kvällsgränssnitt på vår sida. Om du går in på Bris efter klockan 21 kommer du nu se en natthimmel och tips på hur du ska gå tillväga om du har svårt att somna, säger Silvia Ernhagen.

Digitala idolporträtt

Sedan 19 år tillbaka skickar Bris i oktober ut så kallade idolbilder till alla sjätteklassare. Idolerna är för barnen kända personer som med några meningar beskriver på vilket sätt de hade det tufft som barn.

Nu har dessa idolporträtt även blivit digitala i form av en längre film där de berättar om sina upplevelser som barn och genom spridning i digitala kanaler.

Silvia Ernhagen (002).jpg

Silvia Ernhagen, kommunikationschef, Bris

– Vi valde att göra dessa filmer ganska långa så att det verkligen går att tillgodogöra sig något från dem. Sedan klippte vi till 30-sekunderssnuttar och la ut i våra sociala kanaler. Samtidigt spred idolerna kampanjen i sina sociala kanaler så att fler kunde nås av budskapet. På så sätt fungerar även denna kampanj som en hjälp till barnen samtidigt som Bris som organisation syns i andra kanaler, säger Silvia Ernhagen.

Bris

Barnens rätt I samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och ungdomar samt upprätta möjligheter för barn och ungdomar att föra en dialog med vuxna.

Bris ger stöd direkt och indirekt till barn, mobiliserar samhället för barnets rättigheter samt påverkar beslutsfattare genom att göra barns röster hörda. 

Allt Bris arbete utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, och syftar till att stärka barnets rättigheter. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring.

 

16 januari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Bris

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng