Skolanpassad O365 i Hudik

AdobeStock_137132592_2.jpg

Med en Office 365-miljö helt anpassad till den svenska skolans läroplaner har MTH Utbildning i Hudiksvall ett digitalt arbetssätt som är lika inspirerande för lärare och elever som för kommunens politiker.

– Med 30 års erfarenhet som lärare och rektor inom den kommunala skolan är jag helt övertygad om att för att förändra måste man göra saker annorlunda. Vi har gjort det aktiva valet att jobba helt digitalt. Här har vi en dator per elev och inga analoga böcker; biblioteket, alla läromedel och all administration och planering sköts digitalt, säger Johanna Örnehag som är rektor på MTH Utbildning i Hudiksvall.

MTH står för motivation, teknik och hälsa och är resultatet av Johanna Örnehags vision om vad en skola bör och kan erbjuda elever, lärare och personal. MTH Utbildning hade sitt första upprop i augusti och här går lite knappt 140 elever i åk 4-9.

Blickar framåt

Att starta en skola är en omfattande och detaljstyrd process men det finns en speciell kraft i att vara ny.

– Våra elever är precis som alla andra barn vilket innebär att de har olika erfarenheter av skolan och livet. Några har tidigare upplevt att de har svårigheter, saknat motivation och självförtroende. Men här utgår vi från nuläget, blickar framåt och har höga förväntningar. Jag tror att det ger både läkning och en chans att komma vidare som människa. Både barn och vuxna kan behöva en nystart ibland.

MtH_2.jpg

Sara Zetterberg, vd på Haldor, och Johanna Örnehag, rektor på MTH Utbildning i Hudiksvall.

Utgår från verkligheten

För en skola med fokus på teknik var valet av digital plattform ett viktigt strategiskt steg. Johanna Örnehag har tidigare erfarenhet av två olika plattformar med gemensamma begränsningar.

– De plattformar som funnits har mest använts för administration och möjligheterna har troligtvis inte tagits till vara fullt ut. Haldors lärplattform är utvecklad av erfaret skolfolk och tekniker och resultatet passar våra pedagogiska och administrativa behov.

Haldors lärplattform är utvecklad i Office 365 med utgångspunkt i användarnas verklighet.

– Verktygen i Office 365 är inte anpassade till den svenska skolan. När vi började utvecklingsarbetet utgick vi från hur lärare och elever arbetar och samarbetar i dag. Resultatet blev en pedagogisk lärplattform där till exempel planerings- och uppgiftsfunktionerna är kopplade till läroplanernas centrala innehåll och kunskapskrav. Lärarna kan ofta också behöva jobba i flera system parallellt, men i Haldor finns allt tillgängligt via ett gränssnitt och det sparar arbetstid och frustration, säger Sara Zetterberg som är vd på Haldor.

Det är inte bara lärarna som uppskattar plattformen, berättar Johanna Örnehag.

– Nu kan vi länka alla läromedel, schemaläggning och elevernas prestationer till ett gränssnitt och det förenklar enormt. Eleverna i sin tur gillar att ha ständig tillgång till läromedel och uppgifter och visar gärna Haldor för besökare eftersom att de tycker lösningen är så bra. Nu kan också vårdnadshavarna följa elevernas utveckling, få information om aktuella arbetsuppgifter och på så sätt få en mer utvecklad bild av hur vi arbetar på skolan. I dag har vi den digitala infrastruktur jag tidigare saknat.

Aha-upplevelse

Johanna Örnehag berättar att ytterligare en viktig grupp fått upp ögonen för vilka möjligheter som skolans digitalisering erbjuder.

– Vi bjöd in lokala politiker för att visa skolan. När vi presenterade plattformen och hur vi arbetar med den var det en av gästerna som berättade att det var första gången han såg framför sig vad man kan göra, han trodde att digitalisering enbart handlade om datorer till eleverna.

Om företag kan använda smart teknik för att jobba bättre och mer effektivt ser jag inte varför skolan inte kan göra detsamma.

Johanna Örnehag, rektor, MTH Utbildning

Digitala lösningar kan vara hur bra som helst men om användarna saknar kunskaper och utbildning blir resultatet mer begräsningar än möjligheter. Därför är lärarnas kompetensutveckling inom O365 ett prioriterat område för Haldor och MTH Utbildning

– Vi brukar säga att om man kan Office 365 kan man våra produkter. Samtidigt är det många lärare som behöver och vill lära mer om Office 365 och därför är både användar- och produktsupport en viktig del av vårt erbjudande, säger Sara Zetterberg.

Globalt nätverk

Johanna Örnehag berättar att Microsoft erbjuder välkomna mervärden när det gäller kompetensutveckling.

– Vi blev nyligen utsedd till Showcase-skola av Microsoft och har fått tillgång till ett nätverk av skolor i hela världen. Det är väldigt inspirerande och kommer lärarna till del i form av kollegialt utbyte och lärande med andra skolor i Sverige. Den utbildning som vi själva och Haldor erbjuder våra lärare och samarbetet med Microsoft har dessutom ökat intresset och motivationen hos de som tidigare känt sig osäkra inför ett digitalt arbetssätt. Våra elever får tillgång till exempelvis Mystery Skype och spännande gästföreläsare på engelska.

Johanna Örnehag lutar sig inte tillbaka och njuter av att hennes vision till och med blev bättre i verkligheten. Hon ser framåt med förväntan men också viss frustration.

– Om företag kan använda smart teknik för att jobba bättre och mer effektivt ser jag inte varför skolan inte kan göra detsamma. Men det finns ingen tid att förlora, det får inte ta fem år att köpa in och installera ett nätverk som det gör på sina håll. Barnen är vår framtid och de går i skolan här och nu.

14 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i skolanFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng