ABB automatiserar i molnet

Med investeringsperioder på drygt 30 år står ABB med 140 000 anställda inför speciella utmaningar när det gäller automation och digital innovation. Klart är ändå att framtiden ligger i molnet.

– Det viktigaste för oss är att ha en så tydlig bild som möjligt av var vi är på väg och stämma av den bilden med såväl kunder som internt i organisationen. Målet är att få svar på om vi går åt rätt håll när det gäller digitalisering, molnet, IoT och allt annat som pågår just nu, säger Mikael Rudin, produktstrateg på ABB.

Vilka hinder ser du när det gäller automation?

– Egentligen ser jag inte så mycket hinder, det handlar mer om att inte välja fel riktning.

Ge ett exempel på hur ni jobbar med era kunder kring digitalisering?

– Det är många som gör som vi och försöker pejla in vart allt är på väg. Därför är vi ute och träffar så många ledningsgrupper som möjligt hos såväl befintliga som potentiella kunder.

Var står ni om tio år?

– Det är lång tid inom digitaliseringsvärlden men tittar man på våra kunder inom process- och tillverkningsindustrin så är tio år en ganska kort tid. Det tar längre tid än ett decennium att bygga en gruva. Tidigare har investeringsperioder legat på cirka 30 år så vi har system ute hos kunder som vi sålde på 1990-talet. Men de system vi levererar i dag kommer byggas så att de kan hållas moderna betydligt längre tid än 30 år. Det kommer hända en hel del framför allt på utrustningssidan med fokus på molnet och IoT.

30 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noredigitala strategierFoto fredrik kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng