Skellefteå packar väskan med programmering

Programmering Skellefteå 20172_2.jpg

Utbildningsförvaltningen i Skellefteå kommun har tagit ett unikt grepp på en stor utmaning. Nu ska 18 specialutvecklade kodväskor inspirera lärare och elever till ett digitalt arbetssätt i klassrummen.

Det säger något om förändringstempot i den svenska skolan att tre år med rätta kan beskrivas som lång tid.

– Vi insåg redan 2014 att programmering hörde hemma i skolan och såg många delar i läroplanen där digitalt skapande var en kreativ tillgång för undervisningen. Därför startade vår skolförvaltning ett team som heter Digitalt lärande med syfte att samla tekniska och pedagogiska kompetenser som har med it att göra, säger Andreas Hedlund som arbetar som utvecklingspedagog IKT/projektledare programmering i förskola och skola på Skellefteå kommun.

Enheten Digitalt lärande leds av Magdalena Kågström och målet med arbetet är att möta direktiven från regeringen som rör skolans digitalisering. I gruppen arbetar utvecklingspedagoger IKT, fjärrundervisningssamordnare och it-handläggare med strategier, styrdokumentsförändringar, verksamhetssystem, it-juridik, kompetensutveckling, upphandlingar samt som stöd för styrkedjan.

Redan från början var ambitionen med programmering att få med hela grundskolan från förskolan upp till årskurs 9. Men från början var intresset svagt när digitaliseringsteamet bjöd in kommunens skolor till en workshop.

– Till vårt första möte kom ingen pedagog, säger Andreas Hedlund och skrattar åt minnet.

Andreas Hedlunds 5 bästa digitaliseringstips

  1. Börja i liten skala. Köp inte jättemånga robotar på en gång, och samarbeta med några få pilotskolor.
  2. Gör kontinuerliga utvärderingar av materialet. Det tar tid men sparar mycket energi och resurser i ett senare skede.
  3. Ha en nära dialog med it-avdelningen och kolla i förväg med dem vad som funkar i varje given miljö. Samarbetet är givande för alla och förebygger många problem.
  4. Var prestigelös och sök samarbetspartners både inom skolan och bland kommunens företag och organisationer. Vi har mött stort intresse och engagemang, bland annat från ett lokalt it-företag.
  5. Vänta inte på den nationella it-strategin. Det är ingen tvekan om att digitalisering är en viktig del av den nya läroplanen.

Bidrag från kommunen

Men digitaliseringsteamet gick vidare och sökte bidrag från Skellefteå kommun som varje år avsätter fyra miljoner kronor för digital utveckling. Utbildningsförvaltningen ansökte om och fick 750 000 kronor för att utveckla idén med ett ”kodotek”.

– Vi hade idén att ta fram kodväskor, motsvarande NTA-väskorna, för varje årskurs och med ett innehåll som gör det möjligt att snabbt komma igång med programmering av robotar i klassrummet. Varje skola kan låna väskor för respektive årskurs och i dag finns det 18 olika innehåll utvecklade för olika årskursers behov och kunskapsnivå.

Noga utvärderade

Väskorna innehåller en lärarhandledning och annat som behövs för att till exempel kunna ladda en robot i klassrummet. Lärarhandledningarna är resultatet av ett gediget utvecklings- och utvärderingsarbete.

– Jag har lagt en hel del av min arbetstid under ett år med lärarhandledningarna, som sedan använts och utvärderats av lärare på några pilotskolor i kommunen. Deras feedback har varit en mycket viktig del av utvecklingsarbetet. Alla pedagoger hos oss kan inte programmering och det är viktigt att lärarhandledningarna verkligen passar alla.

Skarpt läge

Andreas Hedlund uppskattar också det goda samarbetet med den ideella föreningen Kodcentrum.

– De driver en kodstuga i Skellefteå och vi har bland annat fått använda deras material ”Koda i skolan” för årskurs 4 och 5. Kodcentrum har varit en stor tillgång i arbetet med kodväskorna.

Efter tre års intensivt planerings- och utvecklingsarbete ser Andreas Hedlund nu fram mot skolstarten.

– Vi har låtit pilotprojektet ta sin tid men till hösten går kodväskorna i skarpt läge. Vissa pedagoger jobbar redan med väskorna men nu är vi redo att trycka på knappen och göra väskorna tillgängliga för alla för- och grundskolor i kommunen. Det är underbart att vara i det här läget, och jag ser redan fram mot att sjösätta våra nya planer för skolans digitalisering.

Just nu har Skellefteå kommun lagat upp sju av de specialutvecklade lärarhandledningarna på sin webbplats och mer kommer vid skolstart

– De kanske inte passar alla men förhoppningsvis kan de ge lite idéer och inspiration, avslutar Andreas Hedlund.

Kort om Kodcentrum

Kodcentrum är en ideell förening som utan kostnad introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. Föreningen arbetar för att alla barn ska få möjlighet att prova på och utforska den digitala världens möjligheter oavsett bakgrund, skola eller tillgång till förkunskap och digital teknik.

Kodstugan drivs av föreningen på åtta olika orter som en fritidsaktivitet för barn och unga som inte har programmerat tidigare. Kodstugan pågår under en termin vid nio tillfällen och deltagarna får prova på att exempelvis koda digitala berättelser, spel och appar/program.

www.kodcentrum.se

2 augusti 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Anne Hammarskjöldit i skolanFoto Skellefteå kommun

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng