Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 19 juni 2017 it i skolan

Hur har det gått?

 Det har gått från att vara ett totalt kaos till att fungera helt klockrent. För några år sedan fick vi vara med i ett projekt där vi kunde ha en ipad per elev, men vi gav oss kanske inte rätt förutsättningar att lyckas. Vi hade ingen internettäckning så vi kunde inte genomföra den pedagogiska verksamhet och vi kunde inte använda det pedagogiska verktyget vi hade tänkt. Det blev ett väldigt stort motstånd från oss lärare vilket gick ut över elevernas inlärning tyvärr.

 För ett år sedan blev vi erbjudna att deltaga i ett projekt där vi skulle få en bättre internetanvändning och nu kan vi använda plattorna i vår verksamhet och där vi idag har väldigt stora behov av dem.

Vad gjorde ni för förändringar, Peter Jerhamre? 

– Problem som detta händer ibland, man har sämre täckning på vissa platser och så vidare, och det kan få stor påverkan för slutanvändarna och störa undervisningen. Det ger inte resultaten man hade hoppats på. Det som behövs är ofta en generell översyn och det gjorde man i samband med att skolan blev utsedd till en early adopter-programskola för Cisco Apple-samarbetet. 

 Atea åkte ut och kompletterade med några accesspunkter, rättade till inloggningsförfarandet och aktiverade funktionerna som vi utvecklat tillsammans med Apple.

alexandra ågren 2.jpg

Alexandra Ågren med två elever på Emmaskolan.

Hur fungerar det nu?

 Nu fungerar allt bra och vi har börjat plocka in ipads i undervisningen som vi längtat jättemycket efter. Jag jobbar på en skola som är väldigt mångkulturell med ungefär 20 olika språk samtidigt och väldigt många nyanlända så för oss att kunna använda exempelvis Google translate underlättar både för mig och eleverna. Nu kan de delta aktivt i undervisningen. Lusten och glädjen som eleverna får när man plockar fram plattorna kan vara svår att få på andra sätt. De har en bra dragningskraft.

Har ni några övriga digitala idéer på gång?

 Vi hoppas på att inom ett år gå över till digitala läromedel. Dels för barnens skull då det är omodernt att sitta med böcker och alla gör samma sak eftersom de digitala läromedlen anpassar sig efter varje elev. Men det är också för oss pedagogers skull då vi inte har tid att sitta och rätta varje bok till varje elev och dessutom komplettera med extrauppgifter.

Rekommenderad läsning

tablet unge.jpg

Airwatch har koll på skolplattorna

29 sep 2017 it i skolan

Jönköpings kommun använder MDM-lösningen Airwatch till skolornas Ipads. Resultatet är bland annat bättre struktur, högre effektivitet och mindre kostnader.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg
video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

larare-leder-grupparbete-2.jpg

"Håll ut och håll om"

19 feb 2018 it i skolan

Alla lärare var inte positiva till att införa plattor i undervisningen på Nya Munken i Linköping. Med rätt utbildning, en plan och uthållighet så är idag allt på plats.

flicka ligger och tittar i platta.jpg
video

Skolan som vände trenden

8 aug 2019 it i skolan

Skolan Te Akau Ki Papamoa på Nya Zeeland hade tidigare stora utmaningar och många underkända elever. Genom hängivna lärare som stegvis introducerade plattor och digitala verktyg i klassrummen har eleverna engagerats och nu presterar mer än hälften av eleverna likvärdigt eller bättre jämfört med kraven i läroplanen.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

peter-jerhamre-960640.jpg
video

Samarbetet som ger smartare nät

31 jan 2018 digit

Möjligheten att använda nätet för att prioritera och samtidigt ha koll på säkerheten är några funktioner som har utvecklats gemensamt av Apple och Cisco. Peter Jerhamre berättar om de nya lösningarna och hur de kan användas.

lantmateriet.jpg
video

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

AdobeStock_29488551_2.jpg

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

18 maj 2017 it i skolan

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.