Mobilen - räddaren i nöden

reliance 960x640.jpg

Flyktinglägret The Djungle i Calais där Refugee Phones UK skickar sina mobiltelefoner.

Digital Reliance är en organisation som bland annat startat Refugee Phones, ett initiativ som ger ut mobiltelefoner till behövande, exempelvis ensamkommande flyktingbarn.
 Vi vill göra det vi kan under rådande flyktingkatastrof, säger Gustav Martner, verksamhetsutvecklare och medgrundare av Digital Reliance.

Organisationen Digital Reliance grundades i mars 2015 av bland andra Hanna Wekell och Gustav Martner. Hanna Wekell hade tidigare grundat organisationen Ung Cancer och Gustav Martner är medgrundare till bland annat big data-företaget Burt Corp, webbyrån Daddy och har även varit ordförande i Sveriges Kommunikationsbyråer. Båda ville använda sin kunskap om digitala medier, men använda den för att arbeta med mänskliga rättigheter. Först ut var Projekt 17 som bland annat ville stoppa smygreklamen mot barn, och under sommaren 2015 startades Refugee Phone - ett initiativ där de delar ut smartphones till nyanlända.

 Det kändes naturligt för oss att alla som kommer hit också ska få samma access till mobilnät som vi andra har i Sverige. Det är svårt att delta i samhället idag om man inte har en telefon. I den flyktingkatastrof som var - och är - ville vi dra vårt strå till stacken helt enkelt, säger Gustav Martner.

Och responsen lät inte vänta på sig - telekombolagen blev i ett tidigt stadium intresserade av att hjälpa till. Det tecknades avtal med Sony Mobile kring ett hundratal donerade telefoner och operatörerna Tele2, Telia och Tre ville också bli en del av den humanitära rörelsen.

 För att sådana här koncept ska fungera i stora företag visste vi vad vi var tvungna att göra - vi behövde säkerställa kvalitén i det vi levererar och kunna koppla det till företagens etiska policies och varumärkesplattformar, säger Gustav Martner.

Idag har långt över 5000 smartphones delats ut till behövande i Sverige och engagemanget har även spritt sig till England och London. Där har några utlandssvenskar importerat konceptet och de har kontakt med Call Aid som arbetar vid ett flyktingläger vid Calais.

 I England har vi ännu inte de stora samarbetena med operatörerna, utan där är det mer på gräsrotsnivå. Refugee Phones UK samlar in begagnade telefoner och delar ut i the Djungle i Calais. Det går bra och är på uppåtgång.

För att få en telefon från Refugee Phones ska personen i fråga eller någon i närheten göra en ansökan på refugeephones.com. Från början var målgruppen endast nyanlända från krig och hemskheter - men det har breddats till att inkludera även andra som inte kommer från krig, till exempel papperslösa eller fattiga barn, och så vidare.

 Vi läser alla ansökningar och är det en vettig ansökan så tar vi hand om det. Vi lägger ingen värdering i vem som får den utan vi vill att alla ska få det lite bättre, men fortfarande är det så att ensamkommande flyktingbarn är den största kategorin.

 Ofta är det ju goda män eller personal på flyktingboenden som hör av sig, men vi har även haft en 14-årig kille som hörde av sig. Hans klasskompis, en nyanländ kille från Syrien som saknade en smartphone, fyllde snart år och han ville ge en telefon i present åt honom. Då fick vi skynda oss på för att kunna fixa fram en, vilket vi gjorde. Varje ansökan är unik, och vi ringer upp och pratar med varje person som behöver vår hjälp.

Företag som vill hjälpa till, vad ska de göra?

 Har de smartphones som går att avvara kan de hjälpa oss i vårt arbete. Men tänk på att kvaliteten på telefonerna måste vara bra för att vi har inte så mycket tid till att syssla med support. Pengar till våra omkostnader är också mycket välkommet. Gå in på vår hemsida digitalreliance.org och läs mer, säger Gustav Martner.

21 oktober 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonledarskap

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng