Handbollsfestival satsar på eventnät

Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg

Från en liten handbollsturnering med 75 lag för snart tjugo år sedan till ett jätteevent med 60 000 deltagare och besökare. Åhus beachhandbollsfestival har vuxit så det knakar och blivit allt mer digitaliserad.

När 1 300 handbollslag med över 15 000 deltagare och ytterligare dryga 45 000 besökare intar Åhus för Åhus Beachhandbollsfestival ställer det stora krav på infrastrukturen. Ett stabilt nätverk är nyckeln.

MatsJönsson_960x640.jpg

Mats G Jönsson, grundare av och vd för Åhus Beachhandbollsfestival

– Som ett av Sveriges största event finns det förväntningar på vad vi ska leverera och då är nätverket en viktig del av det. Vi använder dessutom nätverket för att hålla koll på hela turneringen från poängräkning till spelschemat, säger Mats G Jönsson, grundare av och vd för festivalen.

De åtta anställda blir till flera hundra under vecka 28-29 då festivalen äger rum. Alla dessa behöver tillgång till nät för att få eventet att flyta smidigt. Till eventnätet kommer även behovet hos medier, sponsorer och de butiker som finns på området.

– Det är en utmaning att få ihop allt, inte minst med tanke på att det är som en tältstad på en sandstrand på kommunalt område. Vi får bygga egna kablar och gräva ner temporärt. Det blir många specialanpassningar och man får verkligen använda sin uppfinningsrikedom. Det är det som gör planeringen så rolig, säger Henrik Borg, nätverksspecialist på Atea.

Viktigt prioritera rätt

Bland annat handlar det om att bygga antenner på så högt belägna platser som möjligt, till exempel speakertorn. I grunden ligger en fiberstruktur från stadsnätet som sedan säkras upp med 4G-mast för redundans. Nätverket delas sedan upp i flera subnät som inte har någon kontakt med varandra.

– Den första prioriteringen är självklart nätet för turneringen i sig så att man kan bokföra resultat och följa tävlingen. Sedan kommer butikerna och serveringarna där vi måste kunna säkerställa att de kan göra sina betalningar. Vi har också ett pressnät eftersom det bland annat sänds tv från tävlingarna och sedan finns det publika nätet. Nöjessurfandet är dock lägst prioriterat och på grund av den begränsade bandbredden tillåter vi inte ”nice to have”-tjänster som Youtube och Netflix. Vi trodde att det publika nätet skulle vara populärare men det har visat sig att de flesta ändå använder sina vanliga mobilabonnemang. Det var annorlunda för ett par år sedan, då var det fler som efterfrågade trådlöst nät, säger Henrik Borg.

Man måste reflektera över ändamålet när man bygger eventnät.

Henrik Borg, nätverksexpert på Atea

Av säkerhetsskäl är inget nät helt öppet utan alla kräver någon form av lösenord. En central brandvägg står för skyddet, men som Henrik Borg påpekar är det en avvägning mellan att satsa på tillgänglighet och säkerhet.

– Man måste reflektera över ändamålet när man bygger eventnät. Är det till för gästerna eller för eventet? I det här fallet är driftsäkerheten för eventet, sponsorer och matställen det viktigaste eftersom det inte finns någon direkt känslig information i nätet. Bygger man istället ett nät för allmänheten måste man tänka efter var folk samlas så att man dimensionerar accesspunkterna efter det. I slutändan handlar det om upplevelsen.

29 juni 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Daniel Modig, Ikoncept AB

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng