När it styr utvecklingen

Mer samverkan mellan kommuner, gärna tydligare krav från staten och varför finns det inget alternativ till bank-id. Det är några av punkterna som it-driftcheferna i Båstads och Marks kommun tar upp när de ses i Voisterstudion.

– I Båstad har vi de klassiska utmaningarna att få pengarna och tiden att räcka och att kunna göra mycket med färre resurser. Sedan ser vi också ett ökat behov av både säkerhetssystem i flera led samt utbildning, vilket inte alltid är så enkelt, Robert Zackrisson, it-driftchef, Båstad kommun.

Vilka utmaningar har ni i Marks kommun, Krister Näsström?

– Jag håller med Robert kring de traditionella utmaningarna, men den största utmaningen för oss nu är att vi har fått ett utökat uppdrag på vår it-avdelning att vi ska driva digitalisering inom kommunen. Det blir en stor omställning för oss där vi går från att vara traditionellt tjänsteproducerande till att faktiskt driva förändring, säger Krister Näsström, it-chef, Marks kommun.

Innebär det att ni ska leverera lösningar till verksamheten?

– Ja, men i en dialog. Det kommer folk som har en konkret uppfattning om vad det är de vill, men där ska vi från it också kunna hjälpa till och komma med lyckade exempel från andra verksamheter. Med en fail-fast metod blir det då lättare att testa och visa hur det skulle kunna se ut och sen skruva på det därefter. Det blir mer dynamiskt då, säger Krister Näsström.

Är det liknande för er i Båstad?

– Ja, vissa verksamheter är mer framåt än andra, men det är ju vi på it som sitter på korten och ser flödena mellan olika verksamheten och hur dessa skulle kunna effektiviseras. Sedan har man naturligtvis sina egna idéer som medborgare och att man ofta vill göra mer via e-tjänster, säger Robert Zackrisson.

Vad har ni gjort den senaste tiden?

– Vi har bland annat fått pris för vårt nya hyperkonvergerade datacenter och det har vi kört i drygt tre år och vi är väldigt nöjda med det. Vi försöker integrera så många system som möjligt i bakänden vilket gör att kommunen sparar tid. Där försöker vi också bygga en plattform för kommande e-tjänster. Just nu tittar vi på vilka lösningar som man skulle kunna införa inom hälsosektorn, säger Robert.

Vad vill du lyfta som ni har gjort i Marks kommun, Krister?

– Det jag tycker är viktigt är att bygga grunden för e-tjänsteproduktionen. Väldigt ofta gör man en punktinsats på ett visst område och då måste man kanske göra om 70 procent till nästa implementation om man inte har byggt ett bra fundament. Det håller vi på med nu. Och då får vi från it en ny målgrupp, det vill säga våra medborgare, som kan behöva support mitt i natten, till vad det nu än kan vara. Det är lite annorlunda tider vi går emot, på så sätt, säger Krister Näsström.

Är vi duktiga på att ta hjälp av varandra, Robert?

– Nej. Skämt åsido, men i Danmark, till exempel, har man ett annat system. Där går staten ut och pekar med hela handen och säger att man ska ha en viss standardbas i vissa frågor. I Sverige har vi ganska mycket självbestämmande inom kommunerna. Det är bra, men ibland kunde man önska att staten var lite tydligare. Jag kan till exempel tycka att varför är det fortfarande bankerna som utfärdar bank-id? Varför finns det inte ett slags stats-id? Hade staten varit tydligare där hade kommunerna tjänat på det. Vi försöker i kommunerna att samarbeta i enstaka småprojekt, men vi kan göra mycket mer.

– Vi träffas en grupp it-chefer i Sjuhärad där Marks kommun är en del, och utbyter lite erfarenheter. Man kan ha lite olika förutsättningar beroende på hur stor eller liten man är, men i slutändan har vi ändå en hel del gemensamt. Vi har samma lagar att uppfylla, samma medborgare egentligen, och de vill ställa sig i simskolekö var de än befinner sig, så på så sätt finns det mycket att göra, säger Krister Näsström.

14 augusti 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron, Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng