Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Digitala filter inget skydd

Östhammars kommun har infört digitala filter för att hindra eleverna att surfa på bland annat porr. Ungefär hälften av Sveriges skolor har liknande lösningar men enligt forskaren Elza Dunkels gör digitala filter mer skada än nytta.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, adobestock 3 juli 2018 it i skolan

– Vi införde digitala filter i Östhammars kommun därför att vi inför allt fler datorer till eleverna i skolorna och frågan vad som finns på nätet för våra barn diskuterades i nämnden och sedan beslutades det, säger Christer Lindström (m) barn- och utbildningsnämnden, Östhammars kommun.

Elsa, vad är din synpunkt på digitala filter?

– Jag har tittat på vad forskningen säger och den ger inget stöd för att införa filter. I bästa fall så kan det vara ett litet skydd men det vanligaste är att det inte ger något skydd över huvud taget för exponering av till exempel pornografi eller annat olämpligt innehåll, säger Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, Umeå universitet.

Varför ger digitala filter inget skydd? 

– Det beror på att det handlar om värderingar och inte om teknik. Vad tycker man är olämpligt eller inte. När man har gjort sådana studier har man visat att de inte fungerar. Då är jag väldigt kritisk till att köpa in dyra lösningar till skolor som är betalda av skattepengar och som ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är därför jag är kritisk för att det helt enkelt inte finns något vetenskapligt stöd för det.  

Christer, varför har ni infört digitala filter om användningen saknar vetenskaplig grund?

– Vi såg det som en viktig sak att skydda våra barn från sidor på nätet som inte borde finnas där. Problemet är helt enkelt att det här är inte 100 procentigt. Det insåg vi ganska snart. Därför har vi också beslutat att vi ska införa samtal och utbildning för elever, lärare och föräldrar framförallt och även skolhälsan.
 
Vad säger föräldrarna om att ni har infört digitala filter?

– De jag har pratat med tycker det är jättebra.

Elsa, om det finns digitala skydd och utbildning för elever, föräldrar och lärare – är det inte bra?

– Den andra delen är väldigt bra så jag är otroligt glad att höra att Östhammars kommun har genomfört en utbildning och på alla nivåer, det är ju suveränt. Problemet är att filter är kontraproduktiva, så de är inte 100 procentiga, nej, de är nästan 0 procentiga och ändå betalar man pengar för det.

– Jag forskar om personlig säkerhet på nätet. Hur skyddar vi barn för till exempel olämpligt innehåll och sexuella förövare och så vidare. Det absolut viktigaste är att ha ett förtroendefullt förhållande till vuxna, eller åtminstone en vuxen som de kan vända sig till. Och det här att sätta upp filter då blir det för vissa tvärt emot förtroende. Då känner barnen att de vuxna är bara poliser, de vill bara stoppa oss och de barnen offrar vi i så fall när vi raserar det här förtroendet som de faktiskt behöver.

Christer, kan det möjligtvis vara så att det är valår och ni genomför det för att det finns många bland vuxna som tycker det är bra?

– Man kan tro det men faktum var att det här var något som jag och min fru pratade om. Så det är inte en valfråga utan frågan väcktes först i min familj sent förra hösten. Efter det har vi talat om det inom politiken också.

Rekommenderad läsning

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg video

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

”GDPR hotar skolans digitalisering”

3 jul 2017 it i skolan

SurfaLugnt_960x640.jpg SurfaLugnt_960x640.jpg SurfaLugnt_960x640.jpg

Ett sent inslängt tillägg till GDPR kan hota framstegen inom digitaliseringen av den svenska skolan. Nu vill organisationen Surfa lugnt med ordförande Kristina Axén Olin i spetsen blåsa liv i diskussionen om åldergränser på nätet.

voisterpodden

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

Inför nationella it-strategin

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Förstärkt verklighet ger utbildningar nytt djup

5 jul 2017 it i skolan

LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg video

Visualisering i 3D av komplicerade molekyler är bara en av tillämpningarna för förstärkt verklighet, augmented reality, i undervisningen. Nu vill Eva Mårell-Olsson, lektor vid Umeå universitet, och Linda Mannila, forskare vid Linköpings universitet, slå ett slag för tekniken. 

Full fart i Almedalen

5 jul 2016 it i skolan

almedalen.jpg almedalen.jpg almedalen.jpg

Almedalsveckan har inletts och det är redan bra uppslutning på plats.
– Vi hade ungefär 140 gäster första dagen. Idag blir det nog ännu fler, det var många redan på första passet, säger Robert Malmgren, försäljningschef, Atea skola.