Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skånetrafiken kör med devops

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron, Adobestock 18 juni 2018 digit

– Vi håller på att utveckla ett nytt biljettsystem med tillhörande app. Främsta syftet att göra det enklare för våra kunder. Från att ha haft en prishandbok med en drös olika priser, har vi nu tre nivåer, liten, stor eller mellan, beroende på vad du som kund befinner dig och var du befinner dig någonstans, säger Anna Lundsgård, enhetschef för systemutveckling på Skånetrafiken. 

Varför utvecklar ni appen?

– För att sänka barriärerna att resa kollektivt. Det är inte alltid så enkelt att förstå hur man köper en biljett. Fokus har varit att det ska vara enkelt för kunden och göra det smidigt och lätt. Månadskort i mobilen underlättar för många.

Är appen klar?

– Den är definitivt inte klar och det har varit vår strategi hela tiden. Vi arbetar enligt devops-metoden och släpper en fungerande variant och sen utvecklar vi vidare i ljuset av den feedback vi får från våra kunder. Det blir förvaltning och utveckling i ett.

Hur reser man med Skånetrafiken om två år?

– Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt. Vi håller på med lite olika proof of concepts för att testa framtiden. Jag tror att en stor skillnad att när vi nu och tidigare har en biljett på ett kort, så skulle biljetten istället kunna vara i molnet så att man identifierar sig med sin id-handling. Man skulle också kunna tänka sig tap-and-go-lösningar, där man bara blippar sitt kort och får sin biljett registrerad. Huvudsaken är att det är attraktivt att åka kollektivt. Våra senaste siffror säger att 77 procent tycker att det är enkelt att köpa biljett hos oss, och det är en stor skillnad mot vad det har varit tidigare.

Rekommenderad läsning

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson. 

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Office 365 får Scanias hjul att rulla

26 maj 2016 digit

scania bootcamp scania bootcamp scania bootcamp

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från konton on-premises till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

bertman.JPG bertman.JPG bertman.JPG

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.

Stena Metall molnförbereder

8 jun 2016 digit

snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG

Annika Hansson från Stena Metall och Peter Falk, regionchef på Atea, diskuterar Stenas arbete, de bådas samverkan och vad som krävs för att digitaliseringen ska lyckas. 

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.