Molnstrategin för Falu och Flen

Kommunerna Falu och Flen må ha valt olika molnlösningar men resultaten har mycket gemensamt: att med medborgarna i centrum utveckla god service och smidig kommunikation helt enligt kraven från GDPR och svensk lag. 

– I Falu kommun har vi fått jobba hårt på flera fronter. Vi jobbar naturligtvis med e-tjänster och liknande. Vi tror att om det blir bra för medborgarna så blir det bra för vårt interna arbete. Kopplat till den här förflyttningen har vi fått arbeta väldigt mycket med vår it-plattform. Den har helt enkelt bytts ut. Det är ett omfattande grundarbete som vi har fått göra under 2017 och fram till nu, säger Henrik Walve, Falu kommuns it-chef.

Hur jobbar Flens kommun med e-tjänster?

– Vi ser att ”e” är en viktig trend för oss och hela vår omvärld. Vi tänker mycket på att få medborgarna i centrum och erbjuda så bra service som möjligt via olika nättjänster, säger Urban Bertling, it-chef Flens kommun.

– Vi har börjat titta på skolans värld där vi vill skapa förutsättningar för en bra dialog mellan föräldrar och skola och barn och skola. Här kommer hela den digitala pedagogiken in, där vi bland annat ska göra det möjligt för föräldrarna att följa barnens utveckling och måluppfyllelse i ett digitalt flöde. Vi tittar också på socialtjänsten och möjligheterna att dels kunna söka försörjningsstöd, dels kunna följa handläggningsprocessen via nätet.

Läs mer: Kristianstad säkrar med IoT

Falun har valt en O365-lösning för molnet. Hur går diskussionerna om lagringen?

– Vi har en otroligt vital och intressant diskussion kopplat till GDPR om vad som bör och får lagras. I diskussionen har vi haft med våra jurister, vårt stadskansli som kan mycket om dokumenthantering, och framför allt har vi haft med verksamheten. Vi väljer en väg där vi lagrar en hel del. Vi har valt en Office365-lösning där vi bland annat infört Skype och nu fortsätter med flera applikationer. Närmast kommer Teams.

Urban, hur går diskussionerna om lagring hos er som valt en Googlelösning?

– Vi har valt som strategi att ha verksamhetssystem i molnet och det innebär att vi köper en tjänst i stället för att drifta själva. Det innebär att vi ställer krav på gällande säkerhetsklassningar och har fått molnlösningar som möter kraven även på sekretessbelagd information.

Läs mer: Open source i Tidaholm

Henrik, hur jobbar ni med O365?

– Vi tittar på vilka man vill nå och vilket verktyg man då ska använda. Vi går från ett läge med tre alternativ - telefon, mejl och en intranätssida - där e-post dominerat. Det vill vi ändra på nu med en bra Skype-lösning. Vill du nå en liten grupp människor och inte har jättebråttom kan mejl vara utmärkt. I andra fall ska det vara Skype om det är bråttom, eller Teams alternativt SharePoint om det finner mer tid men du ändå vill få respons. Det här ska sömlöst gå in i varandra och kommer bli en förflyttning i hur våra medarbetare jobbar med de här verktygen.

Läs mer: Första vågen av autonom lagring

– I Googlevärlden är det egentligen samma tänk. I vår utvärdering med administrationen såg vi fördelar i att den yngre generationen på väg in i arbetslivet ska känna igen sig i den miljö där de nästan är uppväxta. Effekten blir att man får mycket bättre samarbete, avslutar Urban Bertling.

14 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noredigitFoto fredrik kron, mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng