Så ska Dell EMC erövra AI

ashton-kutcher-john-roese.jpg

På scen utöver John Roese (längst till höger) var även bland annat skådespelaren och investeraren Ashton Kutcher.

När John Roese på Dell Technologies World höll en keynote om AI handlade mycket om siffran tre. Bolaget ser enorma förändringar inom tre segment och ska vara AI:s bränsle, hjärna och motor. Med på scenen var även Ashton Kutcher som driver Thorn, ett initiativ mot människohandel bland annat med hjälp av AI. 

AI-revolutionen är nu och den är inte bara här för att stanna – utan också ta över. Det påståendet är kanske inget nytt men hur ska man egentligen göra för att till fullo ta tillvara på intelligensen? Det är de flesta oklarare med, men inte John Roese, Global Chief Technology Officer på Dell EMC.

På Dell Technologies World presenterade han under sin keynote företagets idéer för framtiden inom AI, något som kommer innebära en av de största förändringarna på marknaden någonsin, menar han. 

Läs mer: Så hjälper Dell EMC:s vårdapp 

– Google har genom sitt uppköp av Deepmind förminskat sina kostnader med 40 procent vad gäller att kyla ner sina datacenter, och det med hjälp av AI. Och 51 procent av våra kunder använder redan röstassistenter. Så förändringen sker nu och det är därför viktigt att AI-arbetet är en del av den totala strategin framåt.

AI i tre olika former

John Roese menar att AI på tre olika sätt kommer in i våra liv – och för det första så förbättrar det användarupplevelsen. Där kommer AI:n ofta att vara väldigt synlig och innebära digitala assistenter, smarta hem och dylikt. Här ligger värdet i att förenkla vår mänskliga tillvaro, såsom att förenkla köpandet och säljandet av produkter, skapa en bättre sjukvård, få svar på frågor och så vidare.

Om allt ni lyckas åstadkomma i er AI-strategi är en chattbot så har ni missat poängen.

John Roese

Det andra segmentet handlar om AI-drivna processer som rör nästa generationens kundvård, och detta kan bli vanligt bland annat på fabriker och inom finanssektorn. Hos försäljningsteam kan det även leda till en än mer riktad försäljning, men i den här sektorn är visibiliteten ut mot kund inte lika hög. Här ligger värdet i att tjäna pengar genom en ökad effektivitet och produktivitet.

Läs mer: Zenuitys big data-lösning hyllas 

Det tredje och sista segmentet är intelligensen som optimerar våra infrastrukturer. Den är i stort sett osynlig ut mot kund och gör – när den är fullt utvecklad - saker som människor inte kan. Det kan exempelvis handla om självkörande fordon där människan inte kommer tänka på att det är en AI i bilen men den löser allt åt dig ändå. Oavsett hur många personer man sätter i en bil så blir den ändå inte autonom, exemplifierar John Roese.

Läs mer: Teknik som utvecklar människan 

– Tittar man på dessa tre sektorer så ser man att allt är AI och machine learning som nyttjar liknande teknologier men resultatet är väldigt olika. Så om allt ni lyckas åstadkomma i er AI-strategi är en chattbot så har ni missat poängen, för alla dessa tre har ett värde.

Läs mer: Dell EMC sår IoT-frön 

Bränsle, hjärna och motor

Och var ser Dell sin plats i allt detta? Enligt John Roese ska de spela framträdande roller inom tre områden.

Läs mer: Så kan AI hjälpa sjukhusen 

– Vår roll blir att bygga den väsentliga infrastrukturen i den digitala ekonomin, och det vi absolut aldrig får misslyckas med är att leverera en infrastruktur som inte kan hålla jämna steg med utvecklingen. Vi skall vara innovativa kring serverberäkningskapacitet som är kraften i AI. Vi skall hantera och skydda datat som driver AI, vilket också är anledningen till lanseringen av nya PowerMax. Sedan skall vi också leverera intelligensen i AI genom våra multicloudplattformar där timing och leverans är mycket viktigt för framgång.

Läs mer: Den nya ansvarsfulla intelligensen  

– AI förändrar världens spelregler helt och vi ska spela en signifikant roll i området. Lyckas vi inte med vår plattform så förstörs allt, men lyckas vi så är vi mitt i den största, tekniska revolutionen någonsin.

14 maj 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng