Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Robot City rustar lågstadiet

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 14 maj 2018 it i skolan

– Robotcity är vårt nyutgivna läromedel där vi på ett enkelt sätt visar hur man kan introducera programmering i matematikundervisning genom att arbeta med kodning, stegvisa instruktion, och träna datalogiskt tänkande, och där eleverna får lösa problem tillsammans. Vi hoppas att det kan vara ett stöd för lärare inför hösten när programmering ska komma in i våra läroplaner och vi bland annat ska undervisa i det i vår matematikundervisning, säger Ingela Sandberg, specialpedagog i matematik på Åledsskolan i Halmstad.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Varför ville ni skriva den här boken, Monika Helgesson?

– Vi har tidigare arbetat med ett koncept vi kallade för Monster City tillsammans där man skulle befria monster från grottor med olika problemlösningsuppgifter längs med vägen. Då tyckte vi att vi såg för mycket av det man kallar för tyst matematik där eleverna av tradition sitter tysta och räknar själva, och vi ville hitta ett sätt som gjorde att eleverna skulle tycka att det var roligare med matematik. När det då framgick att programmering skulle skrivas in i ämnena på alla stadier, tänkte vi att vi kunde utveckla konceptet vidare till ett Robot City. Det finns liknande läromedel redan för äldre elever, men vi tyckte att det vore kul att börja längre ner i åldrarna med förprogrammering, så här arbetar vi med analog programmering för att försöka sätta grunderna, Monika Helgesson, förstelärare i matematik på Åledsskolan.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

– Det vi tror kan vara lite unikt med Robot City är att man får lära sig i ett sammanhang med hjälp av en ramberättelse. Berättelsen handlar om ett antal robotar som blivit inlåsta i en programmeringsgrotta av ett elakt monster. Elevernas uppgift blir att befria dessa robotar genom lösa olika problem med inslag av programmering, säger Ingela Sandberg.

Gör storyn att eleverna tycker att det är roligare?

– Absolut. Engagemanget blir enormt stort eftersom den vänder sig till eleverna och ber dem om hjälp. Robastian som är brevbärare i Robot City kommer med brev varje vecka där eleverna får nya uppdrag, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Hur fungerar det med en analog bok för programmering?

– Jag tror inte man behöver tänka att programmering ska vara så avancerat. Det finns ju en grundtanke med programmering och datalogiskt tänkande, upprepade mönster, och stegvisa instruktioner, och att man arbetar med det och prövar sig fram så att man får in tänket, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Punkläraren får vuxna att bete sig

– Och framförallt metoder. Det är ju väldigt viktigt att tänka kring hur man ska ta sig an problemen och i vilken ände man ska börja, och änka efter kring vilken information som finns och vad man har att arbeta med, och hur detta sen ska sättas ihop. Vi har byggt upp det så att det finns en A-del där man arbetar gemensamt hela klassen där man kommer fram till vilka metoder som är gångbara. Därefter följer en B-del som bygger på samma sak som A-delen men där eleverna själva får färdighetsträna kring det här, säger Monika Helgesson.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Har ni hunnit få något mottagande?

– Vi har haft workshops och där har vi fått återkopplingen att den är väldigt inspirerande. Många känner att den hade passat deras elever, och det är det vår förhoppning är. Dels att lärare ska känna sig trygga med att man kan starta på ett enkelt sätt i höst med i de lägre årskurserna, dels att de ska ge inspiration för att undervisa och ge fler elever chansen att befria robotar, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Rekommenderad läsning

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg Stenkulaskolan i malmö.jpg video

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg video

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg video

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg video

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

SKL:s plan för skolan

16 apr 2018 it i skolan

en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg en lärare sitter på ett bord med en lärplatta och pratar med lågstadieelever.jpg video

Annika Agélii Genlott är projektledare på SKL för handlingsplanen som ska samla alla parter för att nå målen i skolans digitaliseringsstrategi. Ett område som kan komma att behandlas är lärarutbildningens utformning.

Punkläraren får vuxna att bete sig

19 apr 2018 it i skolan

punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg punk-årets-punkare-skola-960640.jpg video

Maria Wiman har blivit utsedd till årets pedagog och årets punkare. Som lärare på Östra Grundskolan vidgar hon vyerna både för sina elever och för mottagare utanför klassrummen. Det senaste tillskottet är elevernas broschyr hur vuxna ska bete sig på nätet.

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.