Garo väljer molnbaserat

garo-plock-meraki-960640.jpg

Elinstallationsföretaget Garo växer konstant. För att kunna möta den ökade it-efterfrågan så har de outsourcat driften och börjat använda lösningen Molnbaserat nätverk.

 Vi hade tidigare mycket strul och det var alltid väldigt svårt att veta var problemen kom ifrån. Nu kör vi istället Molnbaserat nätverk och att jämföra det med vårt tidigare nätverk är som att jämföra äpplen och päron. Nu kan vi ha stenkoll på nätet och gå ända ner på beteendenivå när vi vill hitta anledningar till varför nätet är segt eller inte fungerar överhuvudtaget, säger Kenneth Jonsson, it-ansvarig på Garo.

Garo är ett företag som utvecklar och tillverkar produkter och lösningar för elinstallationsmarknaden. De bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Irland och Polen. Huvudkontoret ligger i Gnosjö och det är där samt på deras kontor i Värnamo som de bytt ut hela deras gamla it-infrastruktur och börjat använda Cisco Meraki och lösningen Molnbaserat nätverk.

Vill du veta mer?

Läs mer om Molnbaserat nätverk här.

Företaget har historiskt haft en liten it-avdelning med huvudfokus på verksamhetsutveckling, och man har skött sin it-drift med en mix av eget arbete och outsourcing. Men då företaget ständigt expanderar så hade de till slut två vägar att gå; antingen anställa fler kollegor till it-avdelningen och fortsätta med sin egna utrustning - eller outsourca driften. Till slut var valet enkelt. 

 Skulle vi fortsätta med egen it-infrastruktur så hade vi fått bygga upp en stor it-avdelning med många funktioner och hög kompetens. Vi valde istället att verksamhetsutveckla andra delar av företaget, och outsourca den tekniska biten. Det fanns inte en möjlighet att vi skulle lyckas fokusera på både affärsutveckling och det tekniska samtidigt. Och där passade Molnbaserat nätverk perfekt för oss.

Fyra olika paket

I lösningen Molnbaserat nätverk kan man välja mellan fyra olika paketeringar: Trådat nätverk, Trådlöst nätverk, Säkert nätverk eller Lilla nätverket. Det sistnämnda är en mix av alla de andra tre, och detta föll valet på hos Garo. De började med att byta ut switcharna i det trådade nätet, gick sedan in på säkerhetsdelen och bytte ut brandväggarna, och bytte sist ut det trådlösa nätet mot ett nytt. Och nu kan Kenneth Jonsson få en väldigt detaljerad överblick kring vad som orsakar störningar.

 Nu håller vi på mycket med intelligens och styrning i olika prioriterade nät. Vi har börjat med ett begränsat nät för mobiler och ett prioriterat nät för datorer, eftersom det arbetsrelaterade alltid ska gå först. Så nu kan Spotify, Youtube och dylikt köras på mobilerna i ett lägre prioriterat nät, utan att störa det arbetsrelaterade. Tidigare har vi haft problem med segt nätverk på grund av att bland annat dessa appar varit igång och tagit upp mycket av nätkraften.

Nu åtgärdas problemen innan vi ens märkt av att de funnits.

Kenneth Jonsson, it-ansvarig, Garo

Vad är den största skillnaden mot tidigare?

– Det är framförallt övervakningen av driften. Atea ringer in och berättar att de ser ett problem, sedan åtgärdar de det under några dagar utan att vi ens hinner märka av att problemet infunnit sig. Tidigare kunde vår produktion stå still vid it-störningar, nu larmar de och åtgärdar långt innan problemet blivit så stort.

– Det gäller också när det sker uppdateringar. Dessa schemaläggs under nätterna, prestandan går ner lite just då men det blir aldrig några riktiga driftstörningar. Samtidigt så förädlas vår it-drift hela tiden och vi märker egentligen inget av det.

Du låter nöjd?

– Ja, det fungerar väldigt bra. Jag är imponerad.  

3 april 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit Foto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng